Με πολλές αμφιβολίες για το αν θα ισχύσει τελικά και μετά από κοιλοπόνεμα ενάμισι χρόνου, επήλθε «ή­πια» συμφωνία για το Brexit μεταξύ Ε.Ε. και Βρετανίας.

H Σύνοδος ενέκρινε το σχέδιο, προφανώς πιεζόμενη από το θιγόμενο μονοπωλιακό κεφάλαιο που αδημονεί από τις χρόνιες άκαρπες συζητήσεις. Ήδη, ο Ευρωπαίος διαπραγματευτής Μ.Μπαρνιέ δηλώνει πως «…η συμφωνία είναι ισορροπημένη και προβλέπει όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις για τους πολίτες και τα αγαθά…».

Η συμφωνία –την οποία χαιρέτισε ο δεξιός Ιρλανδός πρωθυπουργός Λ. Βαράντκαρ (Fine Gael)- μέλλει να κυρωθεί σήμερα από τη Βουλή των Κοινοτήτων στη Βρετανία. Πάντως η αντιπολίτευση (Τζ.Κόρμπιν, Ντ. Φάρατζ, Τζο Σουίνσον, το Δημοκρατικό Ενωτικό Κόμμα της Βόρειας Ιρλανδίας –DUP-, το Εργατικό Κόμμα και το Εθνικό Κόμμα της Σκωτίας –SNP-, κ.α.), θεωρεί πως είναι χειρότερη συμφωνία από της Τ.Μέι και ζητεί δημοψήφισμα! Θυμίζουμε πως αντίστοιχες συμφωνίες της Τ.Μέι, είχαν απορριφθεί τρεις φορές από τη Βουλή των Κοινοτήτων

★★★

Σε ό,τι αφορά στα άλλα θέματα της Συνόδου και ιδιαίτερα στη διεύρυνση, η Γαλλία επιμένει στην αναβολή των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία, θέτοντας ως προϋπόθεση αυστηροποίηση της κοινοτικής μεθοδολογίας των ενταξιακών διαπραγματεύσεων, καθώς και δυνατότητα αποπομπής της υποψήφιας χώρας εάν δεν τηρεί τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει σε σχέση με την προσαρμογή στο κοινοτικό κεκτημένο.

Σε ό,τι αφορά στην Τουρκία, υπάρχουν στο τραπέζι τρία ζητήματα: πρώτο, το θέμα της καταγγελίας της τουρκικής εισβολής στη Βόρεια Συρία, δεύτερο, το θέμα των παράνομων εξορύξεων στην κυπριακή ΑΟΖ και τρίτο το προσφυγικό/μεταναστευτικό. Στο πρώτο θέμα, παρά την δυσφορία ορισμένων κρατών-μελών (π.χ. Γαλλία) και την αδιαφορία άλλων (π.χ. Γερμανία), οι ηγέτες της Ε.Ε. αναμένεται να επαναλάβουν την άσφαιρη δήλωση των υπουργών εξωτερικών με την οποία καταδικάζεται γενικά και αόριστα η στρατιωτική επιχείρηση στη Βόρεια Συρία.

Ωστόσο, η κυπριακή πλευρά επιμένει για άμεση ενεργοποίηση των ήδη επιβεβλημένων κυρώσεων και «στοχευμένων» μέτρων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα (πάγωμα περιουσιακών στοιχείων, έκδοση ταξιδιωτικών οδηγιών για την Τουρκία), που εμπλέκονται στις παράνομες γεωτρήσεις της Τουρκίας μέσα στην κυπριακή ΑΟΖ. Τώρα, το ποιες κυρώσεις και πότε θα επιβληθούν παραμένει αδιευκρίνιστο. Πάντως το αυτί του Ερντογάν για τις επικείμενες κυρώσεις των Ευρωπαίων δεν φάνηκε (;) να ιδρώνει, παρά το γεγονός της αναστολής της εγκατάστασης του εργοστασίου αμαξωμάτων της Volks Wagen.

Και ναι μεν το κλίμα για την Τουρκία είναι πολύ βαρύ, ωστόσο και στην Ευρώπη πλανιέται ο φόβος για μια νέα έκρηξη του προσφυγικού/μεταναστευτικού και ιδίως των Ισλαμιστών του ISIS, που οδηγεί πολλά κράτη-μέλη της Ε.Ε. στο να διατηρήσουν ουδέτερο κλίμα με την Άγκυρα, ιδίως μετά τις δηλώσεις Ερντογάν για άνοιγμα των συνόρων του στα τριάμισι εκατομμύρια προσφύγων/μεταναστών. Σε αυτό το σημείο υπήρξε η παρέμβαση Μητσοτάκη, που επικαλούμενος την ήδη ραγδαία αύξηση των ροών από την Τουρκία προς τα νησιά, έθεσε επίμονα θέμα έμπρακτης «κοινοτικής αλληλεγγύης» και συγκεκριμένα της αναστολής της χρηματοδότησης (υπόλοιπο 6 δις €) στο πλαίσιο του Ταμείου για τους Πρόσφυγες στην Τουρκία. Ζήτησε δε μία νέα δέσμη μέτρων για τη μετανάστευση και το άσυλο, αλλά και να υπάρξει ένα σχέδιο Β΄ στην περίπτωση που η υφιστάμενη κρίση εξελιχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Ωστόσο, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με το βλέμμα στραμμένο στις εξελίξεις στη ΝΑ Μεσόγειο, κινείται πολύ κοντά στον αστερισμό Τραμπ, προσπαθώντας να μην τεντώσει το σχοινί με την Άγκυρα, «αδειάζοντας» παράλληλα τις κυπριακές απαιτήσεις. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχουν παρθεί τελικές αποφάσεις και η Σύνοδος συνεχίζεται, με θέματα το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο για το 2021-2027 – καθώς παραμένουν οι διαφωνίες μεταξύ Βορρά και Νότου- την ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε. στις νέες τεχνολογίες -όπου βρίσκεται πίσω από τους βασικούς ανταγωνιστές, ΗΠΑ και Κίνα-, στις «πράσινες» επενδύσεις, αλλά και η οικονομική και στρατιωτική θωράκιση της ΕΕ.