Γράμμα από την Εντατική Μονάδα
Σε κάθε θεραπεία αναφέρονται και οι ανεπιθύμητες ενέργειες ή παρενέργειες. Όσο πιο επιθετική είναι η θεραπεία, τόσο πιο σοβαρές οι παρενέργειες. Το θέμα βέβαια είναι να μη φθάσομε στο αμίμητο «Η εγχείρηση πέτυχε, αλλά ο ασθενής απεβίωσε». Στην περίπτωσή μας ο καημένος ο ασθενής δεν είναι άλλος από την ελληνική κοινωνία, που με βεβαιότητα θα υποστεί τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις από την πολυεπίπεδη κρίση, που θα αποδοθεί στον κορονοϊό.
Στη σημερινή επιστολή μας, και ενώ κατά τις προβλέψεις αναμένεται η κορύφωση (peak) της επιδημίας στη χώρα μας περί τα μέσα Απριλίου, θεωρούμε καλό να «ιχνηλατήσομε» με κριτική ματιά τις «παρενέργειες» των μέτρων που προβλέπονται με την κοινή απόφαση των Υπουργείων Υγείας και Οικονομικών «Για την υλοποίηση μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορονοϊού (13/3/2020) με εφαρμογή μέχρι 24/6/2020, προς το παρόν.
1) Ο προϋπολογισμός του υπ. Υγείας ενισχύεται με 30 εκ. ευρώ συν την έκτακτη ενίσχυση του Υπουργείου Υγείας, που δόθηκε από τον προϋπολογισμό της χώρας, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών εφόσον το οικονομικό κόστος της υλοποίησης θα καλυφθεί από τον ΕΟΠΥΥ.
2) Λόγω της επιτακτικής ανάγκης διάθεσης νοσοκομειακών χώρων και κλινών και της ανάγκης εκτέλεσης διαγνωστικών εξετάσεων, δεσμεύονται στις τριτοβάθμιες δομές Υγείας του ΕΣΥ και των στρατιωτικών νοσοκομείων χώροι και κρεβάτια για τη νοσηλεία νοσούντων από τον κορονοϊό, ενώ ασθενείς που νοσηλεύονται για άλλο λόγο μεταφέρονται σε άλλους χώρους του ίδιου ή άλλου νοσοκομείου.
3) Σε περίπτωση που αυτά δεν επαρκούν, μεταφέρονται ασθενείς σε ΜΕΘ ιδιωτικών κλινικών και σε κρεβάτια που δεν διατίθενται για ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ, βάσει της υπάρχουσας συμφωνίας συνεργασίας (μεταξύ Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα Υγείας). Εφόσον ξεπεραστεί ο κίνδυνος για τη ζωή του ασθενούς και χρειάζεται συνέχιση της νοσηλείας, εάν υπάρχει διαθεσιμότητα κρεβατιών, ο ασθενής επανέρχεται σε θάλαμο νοσηλείας κρατικού νοσοκομείου.
Προϋπόθεση μεταφοράς, να συμφωνεί το ιδιωτικό Νοσοκομείο να διαθέσει τις Μονάδες του.
4) Στην περίπτωση μεταφοράς του ασθενούς σε θάλαμο νοσηλείας ιδιωτικής κλινικής αποζημιώνεται η κλινική, όσο προβλέπεται από το Κλειστό Νοσήλιο Νοσηλείας (ΚΕΝ) δηλ. για το κρεβάτι, τη νοσηλεία και τη φαρμακευτική αγωγή. Ο ασθενής επιβαρύνεται τη δαπάνη για ορισμένα (πολλά και ακριβά) φάρμακα, τα οποία περιλαμβάνονται στην ειδική λίστα, πράγμα που ισχύει και για τα δημόσια νοσοκομεία (πχ εκτός ΚΕΝ είναι οι συνεδρίες Τεχνητού Νεφρού, που παρείχε ο νόμος του 2018, η χημειοθεραπεία, παράγοντες αιμοποίησης, εξετάσεις με ραδιοϊσότοπα κ.ά.), στις περιπτώσεις που εκτός του κορονοϊού συνυπάρχουν και άλλα νοσήματα.
5) Στην περίπτωση μεταφοράς ασθενούς σε ΜΕΘ ιδιωτικού νοσηλευτηρίου προβλέπεται, βάσει προϋπάρχουσας νομοθεσίας του 2012 («Τροποποίηση κοινής υπ. απόφασης για κλειστά ενοποιημένα νοσήλια και ημερήσιο νοσήλιο στο ΕΣΥ» ), ότι για τους μη μόνιμους κατοίκους της Ελλάδας, το μισθολογικό κόστος του ΚΕΝ, εάν ξεπεραστεί ο μέσος όρος νοσηλείας, υπολογίζεται επί τον συντελεστή 2,09 (Σταϊκούρας, Βρούτσης, Λυκουρέντζος Υπ.Υγείας).
Στο νόμο του 2018 του ΣΥΡΙΖΑ, «Για τον Ενιαίο Οργανισμό Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ», παρέχεται υγειονομική κάλυψη όλων των βαθμίδων και στους ανασφάλιστους και καθορίζονται οι παροχές του ΕΟΠΥΥ σε όλα τα προβλήματα υγείας, που αντιμετωπίζονται σε α΄βάθμιο, β΄βάθμιο και γ΄βάθμιο επίπεδο. (υπογράφεται από τους αναπλ. Υπουργούς Οικονομικών Χουλιαράκη και Υγείας Πολάκη). Στον ίδιο νόμο προβλέπεται κλιμάκωση προς τα κάτω του ΚΕΝ, ανάλογα με τις ημέρες νοσηλείας σε ΜΕΘ.
***
Στον πρόσφατο νόμο, παραλείπεται το μισθολογικό κόστος, καταργείται η μείωση του ΚΕΝ ανάλογα με τις ημέρες νοσηλείας και θεσπίζεται αποζημίωση ίση με την ισχύουσα (800 €) επί τον υψηλότερο συντελεστή 2,09, δηλ. διπλασιάζεται το ημερήσιο νοσήλιο στα 1600 €, και αυτό πληρώνεται από τον ΕΟΠΥΥ, δηλ. από τους πολίτες. Θα πρέπει να συνυπολογιστεί η επιβάρυνση του ασθενούς για τα εκτός ΚΕΝ, που στην περίπτωση αυτή είναι αστάθμητα. Θα πρέπει επίσης να έχομε υπόψη ότι οι ασθενείς που καταλήγουν στις ΜΕΘ είναι κυρίως όσοι πάσχουν ήδη από άλλα σοβαρά νοσήματα, οι οποίοι με τη ρύθμιση αυτή, επιβαρύνονται φοβερά, τόσο στις ΜΕΘ των κρατικών, όσο και στις ΜΕΘ των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων. Εάν η νοσηλεία σε ΜΕΘ, για σοβαρές επιπλοκές από τον κορονοϊό, υπολογίζεται σε 15 έως 28 ημέρες, μόνο για το προσαυξημένο και επιδοτούμενο ΚΕΝ εισπράττει το ιδιωτικό νοσηλευτήριο από 24.000 μέχρι 44.800 € για κάθε ασθενή από τον ΕΟΠΥΥ! Αυτό εννοεί ο νόμος όταν αναφέρει ότι ο ασθενής δεν επιβαρύνεται καθόλου, λόγω της επιδότησης των ιδιωτικών κλινικών, «ξεχνώντας» τα εκτός ΚΕΝ και ότι ο ΕΟΠΥΥ χρηματοδοτείται κυρίως από τις ασφαλιστικές κρατήσεις περίθαλψης των εργαζόμενων.
6) Στην ίδια ισχύουσα νομοθεσία, προβλέπεται το ενδεχόμενο χειρουργικής επέμβασης, σε ασθενείς με κορονοϊό, με διπλάσια αποζημίωση, ενώ παράλληλα «τρέχει» ο διπλασιασμός του ημερήσιου νοσηλίου!
Στο νόμο για την αντιμετώπιση του κορονοϊού χρησιμοποιείται καταχρηστικά (και παραποιημένα) η υπάρχουσα νομοθεσία, όπου η επιδότηση έρχεται να καλύψει την αμοιβή του πρόσθετου προσωπικού, που θα πρέπει να προσληφθεί για να εξυπηρετούνται οι ασθενείς των πρόσθετων κρεβατιών ΜΕΘ, που θα λειτουργήσουν. Δηλ. τα 1600 ευρώ την ημέρα πηγαίνουν στην τσέπη της επιχείρησης-κλινικής, χωρίς δέσμευση για τη χρησιμοποίησή τους. Για το θέμα μίλησε για «λαθροχειρία» ο πρώην Υπουργός Υγείας και τώρα τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ, Ξανθός. Ενδιαφέρον και το ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος διέψευσε ότι υπάρχει τέτοια ρύθμιση, ενώ σε άλλη εμφάνισή του «ξεσπάθωσε»: «Και λίγα δώσαμε!»
Επίσης η προϋπόθεση να συμφωνεί η επιχείρηση για να «ανοίξουν» κρεβάτια ΜΕΘ, απλά σημαίνει αν την συμφέρει οικονομικά, την ώρα που ασθενείς θα πεθαίνουν αβοήθητοι, γιατί τα κρατικά κρεβάτια ΜΕΘ είναι πολύ κάτω από τις ανάγκες. Οι ανάγκες, με βάση τον πληθυσμό της χώρας, είναι 2000 κρεβάτια ΜΕΘ και 1500 κρεβάτια ΜΑΦ (Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας), ενώ -και με τα νέα μέτρα- τα κρεβάτια ΜΕΘ είναι 695 μέχρι σήμερα στα κρατικά Νοσοκομεία. Υπολογίζεται ότι το 5% των ασθενών με κορονοϊό χρειάζονται νοσηλεία σε ΜΕΘ, λόγω σοβαρών επιπλοκών. Ο ιδιωτικός τομέας Υγείας έχει 118 κρεβάτια ΜΕΘ, τα οποία αναφέρονται στην κυβερνητική ενημέρωση, χωρίς να αναφέρεται ότι με το νόμο, οι κλινικάρχες πρέπει να συμφωνήσουν να τα διαθέσουν. Η αυτονόητη επίταξη, παρά το αίτημα των υγειονομικών, δεν φαίνεται να εξετάζεται. Να υπενθυμίσομε ότι «για λόγους ανωτέρου Δημοσίου Συμφέροντος», παραβιάστηκε το Σύνταγμα της χώρας και έγιναν οι τεράστιες περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις; Άραγε, τώρα που είμαστε «σε πόλεμο με τον αόρατο εχθρό», δεν υπάρχει Λόγος Δημοσίου Συμφέροντος για επίταξη;
7) Για τον έλεγχο νόσησης από τον κορονοϊό προβλέπεται αποζημίωση 50 € για τη λήψη του δείγματος στο χώρο του ασθενή και 85-67,5 € για την εκτέλεση της εξέτασης σε πιστοποιημένο εργαστήριο, ανάλογα με τον αριθμό των δειγμάτων-εξετάσεων. Για τη μεταφορά δείγματος που παίρνει μόνος του ο εξεταζόμενος προβλέπεται αποζημίωση, ανάλογα με την απόσταση, 25-130 €. Αυτές οι διαδικασίες θα έπρεπε να είναι δωρεάν, με βάση υγειονομικό σχεδιασμό. Το αίσχος της κερδοσκοπίας έγινε ήδη γνωστό.
8) Με απλή γνωστοποίηση επιτρέπεται η δημιουργία ΜΕΘ στις ιδιωτικές κλινικές κατά 40% επιπλέον των όσων υπάρχουν, οι οποίες είναι δυνατόν να διατηρηθούν και μετά τη λήξη των μέτρων. Άλλη μία ευκαιρία χρυσοφόρας επένδυσης μακράς διαρκείας…
Πολλά θέματα θα προκύψουν ακόμη και πολλές προτάσεις θα ακουστούν. Καμία συγκάλυψη, καμία απολυτοποίηση της ατομικής ευθύνης, καμμιά κατασκευή της προσωπογραφίας στιβαρών ηγετών δεν μπορεί να κρύψει το γεγονός της εγκληματικής χρόνιας υποβάθμισης του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, του μόνου ικανού να προστατεύει τη Δημόσια Υγεία με αξιόπιστο τρόπο. Του μόνου που ανταποκρίνεται (όσο είναι εφικτό στον καπιταλισμό) στα ανθρώπινα δικαιώματα της Ζωής και της Υγείας, για τα οποία τόσος υποκριτικός λόγος γίνεται. Η διεκδίκησή του είναι ώριμο αίτημα και καθήκον.