Είναι μια πολύπαθη ιστορία η υπόθεση των ναυπηγείων, και κρατάει χρόνια πολλά από τα μέσα της 10ετίας του ΄80.
Συνοπτικά να θυμίσουμε πως το 1985 «εθνικοποιούνται», αργότερα εν μέρει ιδιωτικοποιούνται, με το 50% να περνάει στην αγγλική Brown & Root, και από αυτήν στον γερμανικό όμιλο χάλυβα Thyssen το 2005.
Τον Οκτώβριο του 2009 ανακοινώθηκε απόφαση αποχώρησης της ThyssenKrupp από τα Ναυπηγεία, και στη συνέχεια κατέληξαν στην ΑBU Dhabi Nar από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Τον Ιούνιο του 2008 η ΕΕ επέβαλε πρόστιμο 230 εκ. ευρώ στα ΕΝΣ, λόγω του ότι είχαν επιδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο, κάτι που υποτίθεται ότι απαγορεύεται από τις Κοινοτικές οδηγίες και κανονισμούς. Την ίδια ώρα, η Γερμανία, η Γαλλία και οι άλλοι εταίροι μας, προβαίνουν σε οργιώδεις άμεσες και κυρίως έμμεσες ενισχύσεις των δικών τους ναυπηγείων και βιομηχανιών, χωρίς αυτό να έχει τις όποιες ανάλογες επιπτώσεις.
Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εκτείνονται σε 832.000m², από τα οποία τα 65.000m² είναι στεγασμένα. Διαθέτουν δύο μόνιμες τεράστιες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι), καθώς και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων τους. Τα ναυπηγεία είναι εξοπλισμένα με μηχανήματα σύγχρονης τεχνολογίας CNC (Telerex) και οπτικής εργασίας (φωτοκύτταρο).
Τα τελευταία χρόνια, τα μεγέθη κυρίως των δεξαμενοπλοίων έχουν αυξηθεί αλματωδώς και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τα μόνα στην Μεσόγειο όπου μπορούν αυτά να επισκευαστούν στην τεράστια δεξαμενή των 500.000 τόνων, που όμοιά της δεν υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με τη δεξαμενή των 250.000 χιλ. τόνων, μπορούν να προσελκύσουν ετησίως πολλά από τα περίπου 400 πλοία μεγάλου μεγέθους που διαπλέουν τη Μεσόγειο και χρειάζονται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες από τα πολλά περισσότερα μεγάλα σκάφη που διέρχονται μέσα από την ίδια θάλασσα.
Λόγω της μη λειτουργίας των Ελλ.Ν.ΑΕ και της έλλειψης παρόμοιων τεράστιων δεξαμενών στη Μεσόγειο, τα μεγάλα πλοία, οι πολλοί εν δυνάμει πελάτες τους, υποχρεώνονται να μεταβούν για ναυπηγοεπισκευές σε απομακρυσμένα μεγάλα ναυπηγεία στην Άπω Ανατολή και ορισμένα μικρότερα, στα περιορισμένου σχετικά μεγέθους ναυπηγεία της Ρουμανίας και της Τουρκίας.
Το πρόστιμο των 230 εκ. στα Ελλ.Ν.ΑΕ με τους τόκους έφτασε στα 539 εκ. ευρώ. Λόγω της αδυναμίας καταβολής του, η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με την ΕΕ, το 2010, τα ΕΝΣ να πουλήσουν ή να αχρηστεύσουν τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν για εργασίες σε εμπορικά πλοία και για 15 χρόνια ένα μικρό μέρος τους να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για πολεμικά πλοία, του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Είναι προφανές ότι έχει μεθοδευτεί μια μεγάλη κλοπή των περιουσιακών στοιχείων των ναυπηγείων και ειδικότερα της τεράστιας και μοναδικής στη Μεσόγειο δεξαμενής, χωρητικότητας 500.000 τόνων, η οποία θα πουληθεί έναντι ευτελούς αξίας ως σκραπ, δηλαδή ως παλιοσίδερο.
Και επιπλέον, ξεπουλιέται ο εξαιρετικά προνομιούχος χώρος των Ελλ.Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μαζί με όλα τα ακίνητα και τον εξοπλισμό του, που έχουν ήδη μεταβιβαστεί με εντελώς αδιαφανείς διαδικασίες. Και το κυριότερο, απαγορεύεται να χρησιμοποιηθεί ως ναυπηγείο!