Ένας γύρος απεργιών, διαδηλώσεων και πολύμορφων κινητοποιήσεων άνοιξε εδώ και μήνες σε πολλές χώρες της Ευρώπης, εν μέσω πληθωρισμού, «εκτόξευσης» των τιμών στην ενέργεια και φτωχοποίησης πλατιών στρωμάτων εργαζομένων.
Ο χειμώνας που έρχεται προβλέπεται ιδιαίτερα δύσκολος, την ώρα που ΔΝΤ και Παγκόσμια Τράπεζα κάνουν λόγο για ύφεση της οικονομίας διεθνώς.
Γαλλία
Στη Γαλλία, στα τέλη Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκαν απεργίες και διαδηλώσεις σε ολόκληρη τη χώρα με αιτήματα για αύξηση μισθών και να μην περάσει η αντιλαϊκή μεταρρύθμιση σε ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό που προωθεί η κυβέρνηση Μακρόν. Η επιμονή στην αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης συναντά την αντίδραση των συνδικάτων και ένα ακόμα μεταρρυθμιστικό σχέδιο του Γάλλου προέδρου παραμένει ιδιαίτερα αντιδημοφιλές στη χώρα. «Όλα τα συνδικάτα στην Γαλλία αντιτίθενται στην συνέχιση της εργασίας μέχρι τα 64 ή τα 65 χρόνια», επανέλαβε σήμερα ο Φιλίπ Μαρτινέζ, γενικός γραμματέας του συνδικάτου CGT. Όσο για τη συμμετοχή του στις διαβουλεύσεις της επόμενης εβδομάδα, απαντά ότι «αν είναι για να μας πουν να συζητήσουμε την αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, δεν θα πάει μακριά».
Τις τελευταίες όμως εβδομάδες στον απεργιακό «χορό» μπήκαν και οι εργαζόμενοι στα διυλιστήρια και τις αποθήκες καυσίμων της Exxon Mobil και της TotalEnergies, ζητώντας υψηλότερους μισθούς προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπίσουν την αύξηση του πληθωρισμού.
Εκπρόσωπος του CGT δήλωσε ότι δεν έχει υπάρξει καμία επικοινωνία από την Total Energies μετά την πρόσκληση που απηύθυνε το συνδικάτο προς τους επικεφαλής της εταιρείας για να αρχίσουν διαπραγματεύσεις για τους μισθούς. Στα δύο διυλιστήρια της Esso – Exxon Mobil η απεργία συνεχίζεται, αφού η συνάντηση των εργαζομένων με τη διοίκηση της εταιρείας «δεν κατέληξε σε αποτέλεσμα», όπως δήλωσε ο Κριστόφ Ομπέρ, συντονιστής του CGT για την εταιρεία.
Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση του Μακρόν καταφεύγει στις προσφιλείς της μεθόδους: Απειλές και καταστολή σε βάρος των εργαζομένων. Συγκεκριμένα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Ολιβιέ Βεράν, προειδοποίησε πριν λίγες ημέρες ότι οι αρχές βρίσκονται σε ετοιμότητα να «σπάσουν» την απεργία. Μια απειλή που τελικά έγινε πράξη, καθώς η γαλλική κυβέρνηση άρχισε την Τετάρτη την επίταξη των απεργών εργαζομένων σε μια αποθήκη καυσίμων της Exxon Mobil. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι επιτάσσει το προσωπικό στην αποθήκη Γκραβενσόν-Πορ Ζερόμ που διαχειρίζεται η εταιρία Esso France της Exxon. Το CGT ανακοίνωσε ότι θα προσβάλει τις ειδοποιήσεις επίταξης στα δικαστήρια μόλις τις λάβει και απηύθυνε έκκληση για στήριξη από τους εργαζομένους άλλων κλάδων.
Σε αυτό το πλαίσιο, το συνδικάτο FNME δήλωσε πως μέλη του προσωπικού στα πυρηνικά εργοστάσια της EDF ξεκίνησαν νέα απεργία για τους μισθούς, καθυστερώντας εργασίες συντήρησης σε τουλάχιστον πέντε αντιδραστήρες. Επιπλέον, η εκπρόσωπος του FNME, Βιρζινί Νεμαγέρ, δήλωσε πως το συνδικάτο έστειλε μήνυμα υποστήριξης στους απεργούς εργαζομένους.
Πάνω από το ένα πέμπτο των πρατηρίων καυσίμων στη Γαλλία έχει επηρεαστεί από την απεργία που επεκτείνεται σε τέσσερα από τα βασικά διυλιστήρια της χώρας.
Νέες κινητοποιήσεις στη Γαλλία αναμένονται και το επόμενο διάστημα.
Βρετανία
Στη Βρετανία, οι απεργίες σε ΜΜΜ και άλλους κλάδους καλά κρατούν.Συγκεκριμένα, στις αρχές Οκτώβρη δεκάδες χιλιάδες σιδηροδρομικοί από τρία συνδικάτα πραγματοποίησαν 24ωρη απεργία, τη μεγαλύτερη του κλάδου εδώ και δεκαετίες, με αιτήματα που αφορούν μισθολογικές αυξήσεις και τις συνθήκες εργασίας. Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγους μήνες, στις 21 Ιουνίου, δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι στους βρετανικούς σιδηροδρόμους κατέβηκαν σε απεργία λόγω διαμάχης για μισθολογικά και άλλα ζητήματα.
Με τον πληθωρισμό να κυμαίνεται κοντά σε υψηλό 40 ετών, γύρω στο 10%, τα εργατικά συνδικάτα υπογραμμίζουν ότι οι προσφορές των εργοδοτών ισοδυναμούν με μειώσεις μισθών σε πραγματικούς όρους. Συνολικά, περισσότεροι από 50.000 σιδηροδρομικοί υπάλληλοι που εκπροσωπούνται από τα συνδικάτα RMT, ASLEF και TSSA συμμετείχαν στην 24ωρη απεργία.
Η απεργία των σιδηροδρομικών πραγματοποιήθηκε λίγες ημέρες έπειτα από εκείνη των 115.000 ταχυδρομικών υπαλλήλων και τις διαδηλώσεις υπέρ των απεργών σε διάφορες πόλεις της χώρας.
Την ίδια ώρα, τα 300.000 μέλη του συνδικάτου των νοσηλευτών συμμετέχουν σε μια ιστορική ψηφοφορία που αναμένεται να διαρκέσει εβδομάδες για την πραγματοποίηση απεργίας, ζητώντας αναπροσαρμογή των μισθών τους εν μέσω πληθωρισμού. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά στα 106 χρόνια ζωής του που το συνδικάτο προχωρά σε μια τέτοια κίνηση. Οι νοσηλευτές ζητούν ενίσχυση του συστήματος Υγείας και αύξηση μισθών, καθώς, με βάση τα στοιχεία, τη δεκαετία 2011-2021 έχουν υποστεί πραγματική μείωση της τάξης του 5%.
Πολλοί προβλέπουν «καυτό» απεργιακό Νοέμβρη στη Βρετανία, εν μέσω πληθωρισμού.
Βέλγιο
Απεργία στους σιδηροδρόμους πραγματοποιήθηκε, επίσης στις αρχές Οκτώβρη, και στο Βέλγιο.
Το συντονιστικό των συνδικάτων των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους κήρυξε απεργία στους βελγικούς σιδηροδρόμους, διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας. Οι σιδηροδρομικοί διαμαρτύρονται συχνά για την υποβάθμιση των εργασιακών συνθηκών τους. «Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση δεν έχει προσφέρει καμία εγγύηση στον προϋπολογισμό για το πώς σκοπεύει να τις βελτιώσει», τονίζει «το κοινό συνδικαλιστικό μέτωπο» σε ανακοίνωσή του. «Η μοναδική απάντηση που έχει φθάσει σε εμάς περιορίζεται σε μια δήλωση προθέσεων σε ό,τι αφορά την εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου συμβολαίων (διαχείρισης) της SNCB και της Infrabel», της εταιρείας που εκμεταλλεύεται τις σιδηροδρομικές υποδομές, προσθέτουν τα συνδικάτα CGSP, SLFP και CSC-Transcom.
Γερμανία
Στη Γερμανία, σε 24ωρη απεργία κατέβηκαν, επίσης στις αρχές Οκτώβρη, οι πιλότοι στην αεροπορική εταιρεία Eurowings, θυγατρική της Lufthansa, την ώρα που πυκνώνουν οι απεργιακές κινητοποιήσεις στη χώρα, ενόψει ενός πολύ δύσκολου χειμώνα για τα πλατιά λαϊκά στρώματα.Οι εργαζόμενοι της αεροπορικής εταιρείας προβάλλουν κυρίως μισθολογικά αιτήματα, ζητώντας επιπλέον λιγότερη «εντατικοποίηση» της εργασίας και περισσότερα διαλείμματα.
Ο εκπρόσωπος του συνδικάτου των πιλότων Vereinigung Cockpit, Ματίας Μπάιερ, κατηγόρησε τη διοίκηση της Eurowings για «αδιαλλαξία». Επιπλέον, η συλλογική σύμβαση εργασίας που εφαρμόζεται σήμερα χρονολογείται από το 2015 και έκτοτε δεν έχει γίνει καμία αναπροσαρμογή, ενώ τα τελευταία χρόνια ο φόρτος εργασίας έχει αυξηθεί σημαντικά.