Η πρόσοψη του κτηρίου της Βουλής των Ελλήνων στις 21 Νοεμβρίου 2020 έγινε πιο όμορφη από ποτέ. Οι ένοπλες Δυνάμεις μας οι οποίες εορτάζουν, μαζί με την Παναγία (Εισόδια της Θεοτόκου), τη συγκεκριμένη ημέρα, απέδειξαν ότι μεγαλουργούν και σε καιρό ειρήνης, ετοιμάζοντας ένα ωραιότατο βίντεο σε παιδαγωγική βάση Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια, σίγουρα κατά τα προπαγανδιστικά πρότυπα της ΥΕΝΕΔ, και δίχως άλλο στην αισθητική γραμμή της 7ετίας.
Το 4λεπτο βίντεο λογικά θα παίχτηκε περί τις 26 φορές, διότι για 105 συνεχόμενα λεπτά η πρόσοψη της Βουλής κοσμήθηκε από ένα απάνθισμα σκηνών, το οποίο σε ιστορική διαδοχή ρητά μνημόνευε τη μάχη του Μαραθώνα, την πτήση του Ίκαρου (λογικά, θα τοποθετείται κι αυτή κάπου το 480 πΧ.), τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, το υγρό πυρ που χρησιμοποιήθηκε στο Βυζάντιο τον 7ο αι. μ.Χ., την επανάσταση του 1821, και ειδικά τη μάχη στο Χάνι της Γραβιάς το 1821, τη μάχη στα Δερβενάκια το 1822, και την έξοδο του Μεσολογγίου το 1826, τον Μακεδονικό Αγώνα 1904-1908, τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και ειδικά τη μάχη του Σκρα το 1918, τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και ειδικά το ύψωμα «731» το 1941, και τη μάχη της Κλεισούρας το ίδιο έτος. Για φινάλε, διάφορα ακροβατικά των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και η εικόνα της βρεφοκρατούσας Παναγίας, η οποία ομολογουμένως είναι απολύτως ακατάλληλη για την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου, διότι τα «Εισόδια» (δηλαδή η είσοδος) της Θεοτόκου στον Ναό της Ιερουσαλήμ συνέβη όταν η ίδια η Μαρία ήταν ακόμη παιδί. Αλλά ας μην κολλήσουμε στις λεπτομέρειες. Η αδικία για τον ελληνικό λαό είναι ότι οι ένοπλες δυνάμεις μας σκέφτηκαν να σκαρώσουν μια τόσο όμορφη προβολή σε περίοδο πανδημίας, και απαγόρευσης κυκλοφορίας. Θα είναι παράλογο να ζητήσουμε να ξαναπαιχτεί, όταν με το καλό αρθεί το γενικό λοκντάουν;
Πάντως τα βαθύτερα μηνύματα του «ντοκιμαντέρ» σίγουρα δεν εμπεδώθηκαν από το σύνολο της κοινωνίας μας. Αμέσως μετά την 21η Νοεμβρίου, υπήρξε σειρά αντιπροτάσεων για το ποια θα ήταν η καταλληλότερη νυχτερινή πρόσοψη της Βουλής, με αντικειμενικό αποτέλεσμα την υπόσκαψη του ιερού συμβόλου και Οίκου της Δημοκρατίας. Άλλοι πάλι σημείωναν ότι στο πλαίσιο της συνταγματικά κατοχυρωμένης ανεξιθρησκίας, θα έπρεπε να προβάλλονται στην πρόσοψη της Βουλής αντιπροσωπευτικές μορφές από όλες τις θρησκείες που αποδέχονται την εικονική απόδοση, από τον Βουδισμό μέχρι τον Μανιχαϊσμό.
Έτσι είναι. Όπως συμβαίνει εξάλλου και με όλες τις καλές ταινίες, αμέσως μετά την πρώτη προβολή τους, προκαλείται και ευνοείται η συζήτηση.
Ατυχώς για τους διοργανωτές του εγχειρήματος, και ειδικά σε μια περίοδο στην οποία η κυβέρνηση επιχειρεί να εφαρμόσει τον «νόμο», φαίνεται ότι η προβολή δεν υπήρξε διόλου σύννομη, και πέρα από τις αδιαμφισβήτητα αγνές προθέσεις των ενόπλων δυνάμεων και της κυβέρνησης. Σύμφωνα με τον Ενιαίο Σύλλογο του Υπουργείου Πολιτισμού, «Το κτίριο της Βουλής, εκτός από σύμβολο της δημοκρατίας, αποτελεί επίσης κηρυγμένο νεότερο μνημείο. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Αρχαιολογικό Νόμο (και ιδιαίτερα τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις για την κινηματογράφηση σε μνημεία, όπως αναφέρονται στο ΦΕΚ 2812/Β/4-7-2019), πριν από τέτοιες παρεμβάσεις στην πρόσοψή του, είναι αναγκαίο να δίνει την έγκρισή του το ΥΠΠΟΑ. Το θέμα, μάλιστα, εισήχθη δύο φορές στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), σύμφωνα με τις ημερήσιες διατάξεις (http://ksymvoulia.culture.gr). Στις 5/11/2020 εισήχθη με την ορθή επανάληψη της ημερήσιας διάταξης ως “Έγκριση ή μη αιτήματος του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας σχετικά με την προβολή εικόνων στην πρόσοψη του κτηρίου της Βουλής στις 20, 21 και 22 Νοεμβρίου”, αλλά το Συμβούλιο δεν κατέληξε σε γνωμοδότηση. Στις 12/11/2020 το θέμα εισήχθη εκ νέου ως “εξ αναβολής”, ενώ πλέον η άδεια ζητούνταν μόνο για την 21/11, όμως το θέμα επίσης δεν συζητήθηκε. Εν συνεχεία, δεν εκδόθηκε σχετική απόφαση από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση του ΥΠΠΟΑ, όπως αποδεικνύεται από τη Διαύγεια, ούτε από κάποια άλλη αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΠΟΑ. Η απόφαση αυτή είναι ουσιαστική, γιατί το ΥΠΠΟΑ διά των αρμόδιων υπηρεσιών του αλλά και των συλλογικών γνωμοδοτικών οργάνων του κρίνει την υλική, αισθητική ή συμβολική βλάβη ή προσβολή που μπορεί να υποστεί ένα μνημείο, πόσο μάλλον το κτίριο της Βουλής, από τέτοιες ενέργειες».
Όπως και να ’χει το πράγμα, νόμιμες ή παράνομες, οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας και τα σκηνοθετικά – σκηνογραφικά επιτελεία τους, έδειξαν πανέτοιμες για όλα τα ενδεχόμενα, όπως εξάλλου αποδεικνύει και η σύγχρονη ιστορία μας, με εξαίρεση ίσως το γκριζάρισμα του Αιγαίου, αλλά και τα σύνορα στον Έβρο που αλλάζουν μαζί με την επικράτειά μας παρακολουθώντας τις αλλαγές της κοίτης του ποταμού και τις διακυμάνσεις του καιρού. Επίσης, όπως και να ’χει το πράγμα, με πανδημία ή χωρίς, κατά βάθος γνωρίζουμε ότι μόλις λάβαμε μια κινηματογραφική πρόγευση του έτους που έρχεται, στο οποίο συμπληρώνονται 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση: 1821-2021! Στην πρόσοψη της Βουλής, προσεχώς…
Αφιερώνεται στις Μαρίες που εορτάζουν στις 21 Νοεμβρίου