Η Ελλάδα με τα δεκάδες νησιά της κάποτε είχε σταθερή ακτοπλοΐα χειμώνα καλοκαίρι. Με το αζημίωτο βέβαια αφού οι κρατικές επιδοτήσεις προς τους εφοπλιστές έχουν ξεκινήσει εδώ και δεκαετίες και συνεχίζονται. Λίγα τα πλοία τότε αλλά δεν εγκατέλειπαν τα νησιά τον χειμώνα. Η τιμή του εισιτηρίου σταθερή, οριζόταν από το ΥΕΝΑΝΠ. Με την είσοδο στην “ενωμένη” Ευρώπη και με τις εντολές των εταίρων, ξεκίνησε η καταστροφή του παραγωγικού ιστού της χώρας και η μετατροπή της σε τουριστικό προορισμό. Η ακτοπλοΐα γιγαντώθηκε.
Δικαίωμα διενέργειας ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας είχαν μόνο τα αναγνωρισμένα ελληνικά επιβατηγά μέχρι το 2003 που “απελευθερώθηκε” και επεκτάθηκε, με οδηγία της ΕΕ για όλα τα κοινοτικά πλοία. Σε Αιγαίο και Ιόνιο δραστηριοποιούνται δεκάδες ακτοπλοϊκές εταιρείες, που συγκροτούν μονοπωλιακούς ομίλους. Πολλά νησιά το καλοκαίρι βουλιάζουν από τουρίστες. Τεράστια τα κέρδη των ομίλων τής ακτοπλοΐας, λυσσαλέος ο ανταγωνισμός. Παρά τα κέρδη, τα νησιά τον χειμώνα μοιάζουν σαν τους ναυαγούς που περιμένουν να φανεί πλοίο στον ορίζοντα. Η περίοδος των μεγάλων εισπράξεων στον τουρισμό σταματάει, μαζί και τα πλοία προς τα νησιά, κυρίως τα μικρά.
Με συνεχείς κρατικές επιδοτήσεις, διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις στηρίζουν τους εφοπλιστές, χαρακτηρίζοντας όλο και περισσότερες γραμμές άγονες, για να δικαιολογούν το χρήμα που ρέει προς τους ακτοπλοϊκούς ομίλους. Οι κυβερνήσεις δηλαδή χαρακτηρίζουν με απίστευτο θράσος και κυνισμό, ΑΓΟΝΗ την ανάγκη όλων των νησιωτών για νοσοκομεία, για σπουδές, για προϊόντα, και για πολλούς ακόμα λόγους που σχετίζονται με την ίδια τη ζωή τους. Σε μια λέξη έβαλαν όλο το μέγεθος της εγκατάλειψης των νησιών: ΑΓΟΝΑ
Με βάση οδηγία της ΕΕ το 2006, “απελευθερώθηκε” και η ηλικία των πλοίων μέχρι την οποία μπορούσαν να ταξιδεύουν. Ήταν τα 35 χρόνια από τη ναυπήγησή τους. Τώρα γνωστή ακτοπλοϊκή εταιρεία μπορεί να διαφημίζει με περηφάνια το νέο της απόκτημα, ένα πλοίο 44 χρόνων(!!), το βρήκε σε καλή τιμή όπως δημοσιεύεται και θα μπει σε γραμμή του Αιγαίου.
Με βάση αυτή την πολιτική όλων των κυβερνήσεων, που οδηγεί σε ναυάγια όπως το Σαμίνα ή σε ανάλογες τραγωδίες όπως τα Τέμπη, απαντούν διαχρονικά και οι αρμόδιοι υπουργοί ναυτιλίας και νήσων, σε διαμαρτυρίες νησιωτών για τα πολλά προβλήματα στην ακτοπλοΐα, λέγοντας, σαν να απευθύνονται σε ηλίθιους, πως οι εφοπλιστές επιτελούν κοινωνικό έργο ή πως έχουν την ακτοπλοΐα για χόμπι, γιατί όπως λένε δεν έχουν κέρδη απ’ αυτήν.
Το κοινωνικό έργο που επιτελούν φανερώνεται όχι μόνο από τις συνεχείς αυξήσεις στα εισιτήρια, όχι μόνο από το στοίβαγμα των επιβατών σαν σαρδέλες στα πλοία την καλοκαιρινή περίοδο και τις γιορτές, όχι μόνο στην πίεση που ασκούν προς τους επιβάτες να βγάλουν ακριβό εισιτήριο τους “νεκρούς” από πολλά κέρδη χειμερινούς μήνες, όχι μόνο στις πολύωρες αναμονές των επιβατών στα λιμάνια λόγω καθυστέρησης των πλοίων, αλλά και από τη συμπεριφορά προς τους επιβάτες με την οποία εκπαιδεύουν οι εφοπλιστές μέλη των πληρωμάτων τους. Ευτυχώς ελάχιστοι ανταποκρίνονται, όπως αυτοί που έφτασαν μέχρι το έγκλημα πετώντας από τον καταπέλτη τον Αντώνη τον Σεπτέμβρη του 2023 ή επιδίωξαν να πετάξουν από τον καταπέλτη 70χρονο επιβάτη στις 18 του Δεκέμβρη του 2023, λειτουργώντας σαν πλοιοκτήτες ή σαν φασίστες. Το λιμενικό όσες φορές κι αν κλήθηκε ήταν πάντα στο πλευρό των εφοπλιστών.
Όσο για το χόμπι των εφοπλιστών τελικά είναι πολύ κερδοφόρο, όπως φαίνεται από τα οικονομικά στοιχεία που δημοσίευσε ο όμιλος ακτοπλοϊκών εταιρειών Attica Group με εμπορικά σήματα Super fast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways και κατέχει και το 98% της ΑΝΕΚ, γίγαντας δηλαδή μέσα στο Αιγαίο και όχι μόνο, με 34 πλοία. Ο όμιλος μέσα σε δυο χρόνια αύξησε κατά 40% τα εισιτήρια στα πλοία του. Το πρώτο εξάμηνο του 2023 ο κύκλος εργασιών του ομίλου στην ελληνική ακτοπλοΐα ανήλθε σε 169,66 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση κατά 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και υπερδιπλάσιος από αυτόν στους διεθνείς πλόες του ομίλου. Στον κύκλο εργασιών περιλαμβάνονται αποζημιώσεις 19,86(!!) εκατομμύρια ευρώ (μόνο στο πρώτο εξάμηνο!) για εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας του αρμόδιου υπουργείου. Μεικτά κέρδη 53,66 εκατομμύρια μόνο στο πρώτο εξάμηνο! Ο όρος μεικτά είναι σχετικός με δεδομένο ότι οι εφοπλιστές απαλλάσσονται από δεκάδες φόρους. Ο όμιλος Attica Group προγραμματίζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στα νησιά, να έχει δηλαδή όλο το πακέτο της “βαριάς βιομηχανίας” και να επιδοτείται ανελλιπώς και από τα κρατικά ταμεία.
Από τα δισεκατομμύρια του Ταμείου Ανάκαμψης, το εφοπλιστικό κεφάλαιο για να “ανακάμψει”, θα πάρει τόσα δισ., όσα απαιτεί το κτίσιμο των “πράσινων” πλοίων του, που μάλλον μαζί με τις πλωτές ανεμογεννήτριες που θα στηθούν σ’ όλο το Αιγαίο και το Ιόνιο θα “προστατεύουν” το θαλάσσιο περιβάλλον, όπως οι ανεμογεννήτριες του βουνού, και τα φωτοβολταϊκά του κάμπου, που στήνονται αφού καεί ή πνιγεί και το τελευταίο πράσινο φύλλο.
Είναι βέβαιο ότι με τις υπέρογκες επιδοτήσεις και τις προκλητικές φοροαπαλλαγές, με τις οποίες στηρίζουν το εφοπλιστικό κεφάλαιο όλες οι κυβερνήσεις, θα είχαν κτίσει δημόσιο ακτοπλοϊκό στόλο για τα νησιά και τους νησιώτες, που εξακολουθούν να απαιτούν ως φορολογούμενοι πολίτες τούτης της χώρας κι όχι του ΝΑΤΟ, όπως τους κατατάσσει ο Μητσοτάκης, να απαιτούν γιατί είναι δικαίωμά τους: “Ασφαλή, Τακτική, Φθηνή Ακτοπλοϊκή Συγκοινωνία”.