Μολονότι το κυρίως λεηλατημένο κομμάτι των Γλυπτών του Παρθενώνα εκτίθεται, ήδη από το 1817, στο Βρετανικό Μουσείο (18 εναέτια αγάλματα, 15 μετόπες, καθώς και περίπου 50 λίθοι της ζωφόρου που καλύπτουν συνολικό μήκος 75 μέτρων), υπάρχει επιπλέον 1 μετόπη από τον Παρθενώνα η οποία εκτίθεται, κλεμμένη από τα 1788, στη Γαλλία και συγκεκριμένα στο Μουσείο του Λούβρου.
Στην συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία στις 22/08/19 μεταξύ του πρωθυπουργού της χώρας, Κ. Μητσοτάκη και του Γάλλου Προέδρου, Ε. Μακρόν, τέθηκε, από την ελληνική μάλιστα πλευρά, και με αφορμή τον δρομολογούμενο εορτασμό για τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, η πρόταση για έναν αμοιβαίο …δανεισμό αρχαιοτήτων: Η Γαλλία να δανείσει στην Ελλάδα την μετόπη του Παρθενώνα, και η Ελλάδα να δανείσει στη Γαλλία σύνολο χάλκινων γλυπτών, τα οποία μέχρι τώρα δεν έχουν περάσει τα σύνορα της χώρας μας.
Σε συνέχεια μάλιστα των παραπάνω, ο πρωθυπουργός εξέφρασε, μέσω της βρετανικής εφημερίδας Observer, την πρόθεσή του να διατυπώσει ανάλογο αίτημα και στη βρετανική πλευρά. Ο Κ. Μητσοτάκης συγκεκριμένα δήλωσε: «Σε αυτό το πλαίσιο, δεδομένης της σημασίας του 2021, θα προτείνω στον Boris: “σαν μία πρώτη κίνηση, δάνεισέ μου (loan me) τα γλυπτά για μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο και θα σου στείλω (I will send you) πολύ σημαντικά τέχνεργα/αντικείμενα που δεν έχουν φύγει ποτέ από την Ελλάδα ώστε να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο”». Στο κείμενο της εφημερίδας φιλοξενείται και η δήλωση της Υπουργού Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη: «Έχουμε 10 φορές περισσότερα σε σχέση με αυτά που μπορούμε να εκθέσουμε. Σχεδόν κάθε μέρα ανακαλύπτεται κάτι πολύτιμο. Θέλουμε να εξάγουμε αυτά τα πολιτισμικά περουσιακά στοιχεία».
Θυμίζουμε ότι ο δανεισμός κλεμμένων ελληνικών γλυπτών, έχει και πρόσφατο παρελθόν: Στα τέλη του 2014, η βρετανική κυβέρνηση σε συνεργασία με τη διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, για να τιμήσουν τα 250 χρόνια του διάσημου ρωσικού Μουσείου Ερμιτάζ, με συνοπτικές διαδικασίες και σαν να ήταν κυριολεκτικά δικό τους, έστειλαν …δανεικό για λίγες ημέρες το (υπερφυσικού μεγέθους) άγαλμα του θεού Κηφισού, το αριστούργημα της κλασικής περιόδου που άλλοτε κοσμούσε το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα. Εδώ είχαμε δανεισμό ελληνικού κλεμμένου, από την Αγγλία στη Ρωσία. Θυμίζουμε επίσης, ότι όλα τα περισπούδαστα ΜΜΕ που και σήμερα μας διαφωτίζουν, αντιγράφοντας το ένα το άλλο, έκαναν τότε λόγο για δανεισμό του «Ιλισσού», μπερδεύοντας τα …ποτάμια.
Κάπως έτσι λοιπόν, η Γαλλία, η Αγγλία, η Ρωσία, άλλοτε αποικιοκρατικές, και νυν ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, επιθυμούν να συνεχίζουν τις πολιτικές τους, και να θεωρούν τις λεηλασίες τους, ιδιοκτησία τους. Δυστυχώς οι πολιτικές τους αυτές βρίσκουν πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης και διαιώνισης σε εθνικά υποτελείς στάσεις, όπως εν προκειμένω η ελληνική πρόταση του αμοιβαίου «δανεισμού» αρχαιοτήτων, η οποία στην πράξη αναγνωρίζει την κυριότητα των λεηλατημένων αρχαιοτήτων στις δυνάμεις οι οποίες λεηλάτησαν, με ωφελούμενη, στην περίπτωσή μας, τη Γαλλία.
Η δημοκρατική Γαλλία αποδέχτηκε την πρόταση να μας «δανείσει» τη μετόπη του Παρθενώνα. Από την πλευρά της, ωραιότατα προστατεύει τα «δικαιώματά» της. Αντιστοίχως ωραιότατα, για τα δικά της συμφέροντα, λειτουργεί και η Βρετανία: δήλωσε ότι είναι διατεθειμένη να συζητήσει το ενδεχόμενο δανεισμού των λοιπών (κλεμμένων) Γλυπτών του Παρθενώνα, αρκεί η Ελλάδα να αναγνωρίσει πρωτύτερα, ως νόμιμο ιδιοκτήτη των Γλυπτών, τη Μεγάλη Βρετανία.