Η κυβέρνηση κάνει τεράστια προσπάθεια να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα και να πείσει τον ελληνικό λαό ότι η ακρίβεια είναι κάτι που καταπολεμά και γρήγορα θα εξαφανιστεί.
Έτσι από την 1η Μάρτη σε 13 κατηγορίες, όπως στα απορρυπαντικά, στα καθαριστικά, στα σαμπουάν, στα σαπούνια, στις οδοντόκρεμες, στις βρεφικές και παιδικές πάνες, στο βρεφικό γάλα και στα προϊόντα έμμηνου ρύσης, οι καταναλωτές υποτίθεται θα δουν μειώσεις τιμών. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εκτιμά ότι αυτή τη φορά σε αντίθεση με τα προηγούμενα μέτρα (όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» και η μόνιμη μείωση τιμής από 5% και πάνω για τουλάχιστον έξι μήνες), που δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, το νέο μέτρο της θα εκληφθεί θετικά για αυτήν από τους πολίτες.
Για το πού έχει φτάσει η ακρίβεια, ενδεικτικά αναφέρουμε πως τα προϊόντα έμμηνου ρύσης έχουν ανέβει σε τιμές τόσο, που περίπου το 20% των γυναικών στην Ελλάδα δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά το μηνιαίο κόστος των προϊόντων περιόδου για τις ίδιες ή και τις κόρες τους, ενώ πολλά κορίτσια απουσιάζουν έως και 30 ημέρες από το σχολείο λόγω της έλλειψης προϊόντων περιόδου. Στατιστική που ανερυθρίαστα ανακοίνωσε η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη, παρουσιάζοντας το Πρόγραμμα Period Poverty.
Το ουσιαστικό ζήτημα είναι ότι τα κυβερνητικά μέτρα δεν αφορούν τις τιμές των τροφίμων, που αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος ενός τυπικού καλαθιού για το μέσο νοικοκυριό. Ο αυξήσεις τους, σύμφωνα με ρεπορτάζ, είναι αστρονομικές. Έτσι τα γαλακτοκομικά και τα αυγά αυξάνονται το 2022 – 2023 κατά 30,1%, το χοιρινό κρέας αυξάνεται το 2022 – 2023 κατά 25,3%, η ζάχαρη αυξάνεται το 2022 – 2023 κατά 51,1%, ενώ το ελαιόλαδο αυξάνεται το 2022 – 2023 κατά 50,1%.
Αυτή την πραγματικότητα ήλθε να ενισχύσει και η δήλωση του ΓΓ Εμπορίου, Σωτήρη Αναγνωστόπουλου, για το κόστος του σαρακοστιανού τραπεζιού, σύμφωνα με την οποία «το σαρακοστιανό καλάθι είναι περίπου 8% ακριβότερο σε σχέση με πέρυσι».
Και ενώ οι αποδείξεις της αισχροκέρδειας είναι πασιφανείς, ο πρωθυπουργός, σε συνέντευξή του λίγες μέρες μετά την εφαρμογή του μέτρου, επέμεινε πως «σήμερα έχουμε πραγματικές μειώσεις από 15% έως 20% σε σχεδόν 4.000 σημαντικούς κωδικούς» κι ότι, κατά την άποψή του, «τα χειρότερα στον πληθωρισμό τα έχουμε αφήσει πίσω μας»!. Κάτι που διαψεύδεται από την πραγματικότητα, αλλά και από τις εταιρείες χοντρεμπορίου. Αφού όπως παρατηρούν στελέχη τους, θα μειωθούν μεν, σε κάποια προϊόντα, οι ονομαστικές τιμές αλλά ταυτόχρονα θα περιοριστούν και οι προσφορές προκειμένου να καλυφθούν οι απώλειες από τις μειώσεις αυτές.
Η καλπάζουσα αισχροκέρδεια στις τιμές των βασικών ειδών ανάγκης τοποθετεί την Ελλάδα, σε επίπεδο Ευρωζώνης, στη δεύτερη θέση στον πληθωρισμό τροφίμων και τον Ιανουάριο του 2024. Τα στοιχεία προκύπτουν από την Eurostat και δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες ημέρες. Το αρνητικό αυτό σερί το καταγράφει η χώρα από τον Νοέμβρη του 2023, ενώ τον Οκτώβρη του 2023 καταλαμβάναμε την πρώτη θέση. Αποδεικνύοντας ξανά και ξανά ότι η πρόθεση της κυβέρνησης δεν είναι να πάρει μέτρα ενάντια στην αισχροκέρδεια, αλλά να εξασφαλίσει τα κέρδη των μεγάλων εταιρειών χοντρικής και των σούπερ μάρκετ.