Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε μια “κόντρα” που έχει ξεκινήσει μεταξύ του νεοεκλεγμένου Δήμαρχου Αθηναίων, Χ. Δούκα, και του απερχομένου, Κ. Μπακογιάννη, σχετικά με τα έργα για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασ. Όλγας. Στις επισημάνσεις του Δούκα ανέλαβε να απαντήσει η υπουργός Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη, αποκαλύπτοντας για πρώτη φορά ότι υπάρχουν“σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα” στην περιοχή του έργου και μάλιστα ακριβώς κάτω από την άσφαλτο!
Η ανάπλαση της λεωφόρου Βασ. Όλγας πρωτοακούστηκε στο σχέδιο ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, πριν από τριάντα χρόνια. Πήγε να ανακινηθεί λίγο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά η πρώτη μελέτη πεζοδρόμησης εκπονήθηκε το διάστημα 2011-2014, με ανάθεση από τον τότε οργανισμό Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας (ΕΑΧΑ). Η μελέτη είχε εγκριθεί τότε από το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο), αλλά δεν προχώρησε λόγω της κρίσης και της νομοθετικής κατάργησης του ΕΑΧΑ στο πλαίσια της οικονομικής επιτήρησης.
Η υπόθεση ξεχάστηκε και επανήλθε στον δημόσιο διάλογο με την ίδρυση του οργανισμού Ανάπλασης Α.Ε. το 2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ως εργαλείο προώθησης αστικών αναπλάσεων, αλλά ούτε τότε προχώρησε. Ξεκίνησε όμως επί Μπακογιάννη τον Μάιο του 2020 στα πλαίσια του κακόφημου “Μεγάλου Περίπατου” με τη μορφή του κατεπείγοντος ως ένα από τα μέτρα που συνδέονται με την πανδημία (sic) για να σταματήσει τον Οκτώβριο του 2020 όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε ότι “αυτές οι παρεμβάσεις ουδεμία σχέση έχουν με τα μέτρα κατά του κορονοϊού”. Ο Μπακογιάννης όμως “επέμεινε και έκλεισε πάλι τον δρόμο με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου”, για να εγκατασταθεί τελικά ο εργολάβος λίγο πριν τις Δημοτικές εκλογές.
Πέρα από την ταλαιπωρία των κατοίκων, την επιβάρυνση της κυκλοφορίας και το κόστος που έχουν προκαλέσει όλες αυτές οι παλινωδίες, τις ρήτρες που θα πληρωθούν στον εργολάβο έτσι κι αλλιώς από τις καθυστερήσεις που θα προκύψουν, υπάρχουν κάποιες βάσιμες απορίες αλλά και κάποιες βεβαιότητες για τον λαό.
Μόλις τώρα μάθαμε για την αξία των αρχαιολογικών ανασκαφών ή ήταν γνωστό παλιότερα και με ποιες μελέτες προχωράει το έργο; Για πόσον καιρό ακόμα θα μείνει κλειστός ο δρόμος και ποιο είναι το μέχρι τώρα κόστος, όταν μάλιστα δήλωναν ότι το έργο “υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2024”; Αφού η Μενδώνη λέει ότι δεν μπορεί να μπει ασφαλτοτάπητας, γιατί συνεχίζουν να διέρχονται τραμ, λεωφορεία κλπ; Ταυτόχρονα άλλοι αρχαιολόγοι διερωτώνται “πώς η υπουργός εκφέρει άποψη για τα αρχαιολογικά ευρήματα και την ανάδειξή τους χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι ανασκαφές;”. Οι βεβαιότητες είναι η εξής μία, ότι το κόστος, την ταλαιπωρία για την υλοποίηση των “οραμάτων”, την ίδρυση και κατάργηση Οργανισμών και τα “μεγάλα έργα” τους θα τα πληρώσει με το αίμα του το μόνιμο υποζύγιο, ο καθημαγμένος εργαζόμενος λαός!