βήμα προς τον δεύτερο νεοελληνικό διαφωτισμό
Αργά αλλά σταθερά, βήμα-το-βήμα, η πατρίδα μας βγαίνει από την ευρωπαϊκή και διεθνή ανυποληψία, και με τους άριστους στο τιμόνι της, χτίζει τη μετάβαση της άλλοτε ψωροκώσταινας όχι απλώς στον στίβο των αναπτυγμένων οικονομικά και τεχνολογικά χωρών, αλλά τουλάχιστον στην αιχμή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, και έχει ο Θεός.
Ψηφισμένο ήδη από τον Ιούνιο του 2021, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» θυμίζουμε ότι είναι η πυξίδα μας (και το μοναδικό σχέδιό μας), και ένας «θεμελιώδης οικονομικός και κοινωνικός μετασχηματισμός, που επιδρά στην οικονομική δραστηριότητα, αλλά και στις τεχνολογίες, τις συμπεριφορές και τους θεσμούς». Ευτυχώς αποφύγαμε το Σχέδιο «Ελλάδα+» των ΣΥΡΙΖΑίων, ωστόσο και τα δύο εθνικά σχέδια που διαγκωνίστηκαν είχαν τίτλους που παρέπεμπαν σε νέα τεχνολογική έκδοση της …Ελλάδας. Πάντως το κακό είχε αρχίσει από πιο πριν.
Στις αρχές του 2015, δυστυχώς ο Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ ανέτρεψαν εκλογικώς τη ΝΔ, και ήδη έκτοτε υπάρχει μαύρη τρύπα εν γένει στο ζήτημα του διαδικτύου στην Ελλάδα: ο Σαμαράς είχε υποσχεθεί στα τέλη του 2013 δωρεάν ίντερνετ για όλους, αλλά δεν πρόλαβε να υλοποιήσει τη δέσμευσή του (τον πρόλαβε η παραίτησή του). Έτσι τώρα, όχι μόνο δεν έχουμε δωρεάν ίντερνετ, αλλά, σύμφωνα με διαφορετικά πρόσφατα ευρωπαϊκά δημοσιεύματα, έχουμε, ταυτόχρονα, και το πιο ακριβό, και το πιο αργό ίντερνετ ανάμεσα σε όλες τις χώρες-μέλη της ΕΕ.
Μπορεί τελικά να προκύψει μια μικρή χρονοκαθυστέρηση στον δεύτερο νεοελληνικό διαφωτισμό, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι ακόμη και οι μεγαλύτερες πορείες, ξεκινούν με το πρώτο βήμα.
Μεγάλες φουρτούνες
Σύμφωνα με πρόσφατη (21/02/24) ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) «Έως τώρα έχουν δεχθεί επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα 34 πλοία μεταξύ των οποίων τα 6 είναι ελληνικών συμφερόντων, 5 με σημαίες ευκαιρίας και 1 ελληνικής σημαίας. Τα 2 από τα 6 πλοία έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές και κρίθηκαν αναξιόπλοα!» Συγκεκριμένα επλήγησαν τα εμπορικά πλοία:
-«ZOGRAFIA» της Ναυτιλιακής εταιρίας «Vulcanus TechnicalMaritimeEnterprises»
-«STAR NASIA» της Ναυτιλιακής εταιρίας της «Star Bulk Carriers»
-«STAR IRIS» της Ναυτιλιακής εταιρίας της «Star Bulk Carriers»
-«SEA CHAMPION» της Ναυτιλιακής εταιρίας «Mega Shipping»
-«LYCAVITOS» της Ναυτιλιακής εταιρίας «Helikon Shipping Enterprise»
-«IKARIA ISLAND» της Ναυτιλιακής εταιρίας «Trian Maritim»
6 στα 34 πλοία σημαίνει είτε ότι οι Χούθι μάς έχουν βάλει στο μάτι, είτε ότι το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο επιμένει να στέλνει τα πληρώματα των πλοίων του στη ρώσικη ρουλέτα και σε ζώνες υψηλού κινδύνου. Την ίδια ώρα, η ελληνική κυβέρνηση, αντί να διασφαλίσει την παλιννόστηση του προσωπικού το οποίο δεν θέλει καθημερινώς να παίζει κορώνα-γράμματα τη ζωή του, σχεδιάζει την αποστολή της φρεγάτας «Ύδρα» (33 χρονών, 3.200 τόνοι εκτόπισμα, 117 μ. μήκος) στην Ερυθρά θάλασσα, για να προστατεύσει τον διάπλου των εμπορικών πλοίων.
Ένα ακόμη έξυπνο κυβερνητικό σχέδιο, στην κατεύθυνση της ανάπτυξης της οικονομίας μας, αρκεί να μην επιβεβαιωθεί το ρητό «μεγάλα βαπόρια, μεγάλες φουρτούνες».
Θέσαμε τις κόκκινες γραμμές μας στον βρετανικό ιμπεριαλισμό
«Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στη Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως». Τάδε έφη Λ. Μενδώνη, με αφορμή την πασαρέλα μόδας που οργάνωσε το Βρετανικό Μουσείο στην αίθουσα που εκτίθενται τα γλυπτά του Παρθενώνα. Μάλιστα, αυτό που κάνει το αίσχος μεγαλύτερο, είναι ότι ο σχεδιαστής που οργάνωσε την επίδειξη μόδας είναι Τούρκος!
Δικαιολογημένα η υπουργός πολιτισμού άστραψε και βρόντηξε (πρώτη φορά μάλιστα διανοήθηκε να πει ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα είναι κλεμμένα). Είπαμε, να πιούμε ένα ουζάκι, όπως έκανε ο πρωθυπουργός στα τραπεζοκαθίσματα που στήθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο του Δεσποτικού παρέα με την οικογένεια Χανκς, άντε να οργανώσουμε μια μικρή techno συναυλία όπως έγινε στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Μεσσήνης με τη συμβολή του Ιδρύματος Ωνάση, έστω να οργανώσουμε στην Πορτάρα της Νάξου ένα μικρό χορευτικό για τις ανάγκες της ταινίας του Μπόλυγουντ «ο τίγρης είναι ζωντανός», μάξιμουμ να τσιμπολογήσουμε ένα λουκούλλειο δείπνο μπροστά στις προθήκες με τις αρχαιότητες στο Μουσείο Κυκλαδικού Πολιτισμού ή να κάνουμε μια επίδειξη μόδας μπροστά στον Παρθενώνα, κεκλεισμένων των θυρών. Αλλά ως εκεί! Μη το ξεφτιλίσουμε κιόλας.
Μολονότι συνολικά η ανακοίνωση της Μενδώνη αποτελεί σύγχρονο μνημείο πολιτισμού, θα μπορούσε κανείς ωστόσο (δύσκολα μεν) να σταχυολογήσει κάποια διαμάντια επιχειρημάτων μέσα στον συνολικό πλούτο σκέψης. Η έντονη γραφή (θαυμασμός) δική μας:
«Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας (…) Το Υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο την φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο (…)
Η χθεσινή επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν (…)
Όπως έχω υποστηρίξει πολλές φορές, δεν είμαστε αρνητικοί στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς. Όμως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται».