Η πανωλεθρία των κυβερνητικών υποψηφίων στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές, με εξαίρεση τον (μέχρι πρότινος πρωθυπουργό) Φιλίπ, αποτέλεσε ηχηρό χαστούκι για τον υπερόπτη Μακρόν, πιστοποιώντας τη γενικευμένη λαϊκή δυσαρέσκεια και αποδοκιμασία ενάντια στην ακραία νεοφιλελεύθερη πολιτική του.
Κρίνοντας τη δημοφιλία του Φιλίπ απειλητική και για το δικό του πολιτικό μέλλον, με φόντο τις επερχόμενες προεδρικές εκλογές, ο Γάλλος πρόεδρος αποφάσισε να τον καρατομήσει με συνοπτικές διαδικασίες, δίνοντας το χρίσμα στον Ζ. Κοστέξ, ο οποίος ανέλαβε στις 3 Ιούλη τα καθήκοντά του.
Ο Μακρόν -κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία- δημαγωγεί πως με την κίνησή του αυτή «εισάκουσε τις ανησυχίες του λαού».
Ωστόσο οι υγειονομικοί (οι οποίοι διαδήλωσαν μαζικά για άλλη μια φορά στις 15 Ιούλη σε πανεθνική κλίμακα καταγγέλλοντας τις χτυπητές ελλείψεις στα δημόσια νοσοκομεία που οδήγησαν στις εκατόμβες των 30.000 νεκρών της πανδημίας) γνωρίζουν τον Κοστέξ ως πρωτοσύγκελο των αντιδραστικών «μεταρρυθμίσεων» εδώ και χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα ο νυν πρωθυπουργός είχε ταχθεί από το 2000 υπέρ της «τιμολόγησης των υπηρεσιών» με βάση ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Μια εβδομάδα νωρίτερα, στις 8 Ιούλη, πραγματοποιήθηκε σημαντική απεργιακή κινητοποίηση (η πρώτη από το 2008) στο εργοστάσιο της AIRBUS στην Τουλούζη. Πάνω από 7000 εργαζόμενοι διαδήλωσαν ενάντια στις απολύσεις. Με πρόσχημα την «ομαλή λειτουργία του», ο πολυεθνικός κολοσσός (από γαλλικά, γερμανικά και ισπανικά κεφάλαια) διακήρυξε ότι μέχρι το 2021 θα κάνει περικοπές σε 15000 θέσεις εργασίας (5000 στη Γαλλία εκ των οποίων πλέον των 3300 στο εργοστάσιο της Τουλούζης, 5000 στη Γερμανία). Ως γνωστόν, από την έναρξη της πανδημίας ο κλάδος των αερομεταφορών έχει προχωρήσει σε τσουνάμι απολύσεων και «διαθεσιμοτήτων» παγκοσμίως. Από την πλευρά τους, οι ηγέτες των ισχυρών ιμπεριαλιστικών χωρών προσφέρουν αφειδώλευτα την κρατική στήριξη (από το υστέρημα του εργαζόμενου λαού) για τη «διάσωση» των ευαγών μονοπωλίων.
Στα πλαίσια αυτά ο Μακρόν έχει υποσχεθεί τη χορήγηση 15 δισ. σε AIRBUS, AIRFRANCE κτλ. Με τη σειρά του ο υπουργός οικονομικών Λε Μερ αναφέρθηκε στην ανάγκη «να στηριχθεί η AIRBUS απέναντι στην αμερικανική BOEING και την κινεζική COMAC. Είναι τόσο κρίσιμος τομέας για την κυριαρχία, τις θέσεις εργασίας και την οικονομία μας».