Ασύλληπτες διαστάσεις λαμβάνει η ανεργία στη μητρόπολη του παγκόσμιου καπιταλιστικού συστήματος, τις ΗΠΑ, καθώς πάνω από 30 εκατομμύρια εργαζόμενοι έχουν καταφύγει μέχρι στιγμής στα προνοιακά επιδόματα και τα επιδόματα ανεργίας, από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, δύο περίπου μήνες πριν.
Συγκεκριμένα, ο συνολικός αριθμός των ανθρώπων που έκαναν αίτηση για επίδομα ανεργίας ανέρχεται σε πάνω από 30 εκατομμύρια, πρόκειται δηλαδή για το 18,4% του πληθυσμού που είναι σε ηλικία εργασίας.
Το ποσοστό της ανεργίας τον Απρίλιο πλησίασε το 20% και είναι διπλάσιο από αυτό που γνώρισε η χώρα τη χειρότερη περίοδο της οικονομικής κρίσης του 2009 και κοντά στο 25% της Μεγάλης Ύφεσης, τη δεκαετία του 1930.
Ορισμένοι οικονομολόγοι εκτιμούν πως οι θέσεις εργασίας που χάθηκαν ανέρχονται σε 28 εκατομμύρια. Συγκριτικά, 8,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας χάθηκαν τα δύο χρόνια που η διεθνής χρηματοοικονομική κρίση σάρωνε τις ΗΠΑ.
Οι αριθμοί αυτοί ενδεχομένως να είναι αρκετά μεγαλύτεροι, καθώς πολλοί άνθρωποι δεν μπόρεσαν να υποβάλουν αιτήσεις, γιατί τα συστήματα αδυνατούσαν να αντεπεξέλθουν στον όγκο.
Το πρώτο κύμα απωλειών θέσεων εργασίας έπληξε τις αεροπορικές εταιρείες και τα ξενοδοχεία, ενώ ακολούθησαν τα εστιατόρια και τα εργοστάσια, καθώς οι Πολιτείες επέβαλαν lockdown η μια πίσω απ’ την άλλη.
«Πανδημία» απολύσεων
και παχυλές κρατικές επιδοτήσεις
στις αεροπορικές εταιρείες
«Πανδημία» απολύσεων καταγράφει ο κλάδος των αερομεταφορών και παγκοσμίως, μετά τη σχεδόν κατάρρευση της τουριστικής κίνησης. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, 25 εκατομμύρια θέσεις εργασίας απειλούνται σε όλο τον κόσμο και 6,7 εκατομμύρια στην Ευρώπη.
Μεγάλοι αερομεταφορείς σχεδιάζουν περικοπές δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, την ώρα που άλλοι ζητούν πακτωλό επιχορηγήσεων, προκειμένου να διασωθούν.
Η British Airways σκοπεύει να περικόψει έως και 12.000 θέσεις, την ώρα που η επίσης βρετανική Virgin Atlantic ανακοίνωσε ότι οδεύει προς απόλυση 3.150 εργαζομένων.
Στα ίδια βήματα και η σκανδιναβική SAS, που το Μάρτιο είχε ανακοινώσει ότι θα αναστείλει τη σύμβαση έως και 10.000 υπαλλήλων ή του 90% του εργατικού δυναμικού της.
Αλλά και η περιβόητη Ryanair σχεδιάζει να πετάξει στο δρόμο το 15% των 19.000 εργαζομένων της.
Απολύσεις όμως σχεδιάζονται και στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, η United Airlines, σχεδιάζει να διώξει περισσότερους από 3.400 υπαλλήλους.
Την ίδια ώρα, ο γαλλο-ολλανδικός όμιλος Air France – KLM αναμένεται να λάβει συνολικά έως και 11 δισ. ευρώ από τα κρατικά ταμεία των δύο χωρών.
Η γερμανική Lufthansa ενισχύεται με κυβερνητική επιχορήγηση, διαπραγματευόμενη ένα ποσό 9 δισ.€. Ωστόσο, στελέχη της άνοιξαν θέμα «πλεονάζοντος προσωπικού».
Τέλος σχέδια διάσωσης που συνοδεύονται από επιχορηγήσεις αρκετών εκατομμυρίων ευρώ γίνονται και για την Aegean Airlines…
Το άμεσο «αντανακλαστικό» της «ελεύθερης αγοράς» φαίνεται να λειτουργεί άψογα και στον τομέα των αερομεταφορών: Στο δρόμο οι εργαζόμενοι, παχυλές επιχορηγήσεις από το κράτος για να διασωθούν η «υγιής επιχειρηματικότητα» και τα κέρδη των μετόχων…