Νέα αναβολή στην παράδοσή του
ή αλλιώς ένα σκάνδαλο τριών και πλέον δεκαετιών
Σε σίριαλ δεκαετιών έχει εξελιχθεί το έργο της ολοκλήρωσης και παράδοσης του μετρό της Θεσσαλονίκης. Τελευταίο επεισόδιο στο χιλιοπαιγμένο αυτό έργο αποτελούν οι δηλώσεις Μητσοτάκη κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στη ΔΕΘ, όπου τόνισε πως το έργο θα παραδοθεί το 2023.
Η ιστορία του μετρό της πόλης πάει πολλές δεκαετίες πίσω. Για την ακρίβεια τοποθετείται τις ημέρες που δήμαρχος της Θεσσαλονίκης ήταν ο Κούβελας. Στις αρχές Οκτωβρίου 1988, προχώρησε στην εκσκαφή για το πρώτο πιλοτικό τμήμα υπόγειας σήραγγας του Μετρό. Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε εκ των υστέρων από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από το νέο σχεδιασμό του μετρό, ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό». Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας δημιουργήθηκαν προβλήματα. Ένα από αυτά ήταν η άυξηση της στάθμης των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά. Φυσικά τα προβλήματα δεν σταμάτησαν εκεί. Αντιθέτως, μόλις άρχιζαν. Συγκεκριμένα, το έργο ξεκίνησε να δημοπρατείται εκ νέου το 1992. Το 1996 οι συνομιλίες με τον αρχικό μειοδότη, την κοινοπραξία «Μακεδονικό Μετρό» διεκόπησαν, όμως αυτή έκανε προσφυγές, οι οποίες καθυστέρησαν την κατακύρωση του έργου. Τελικά το 1998 υπογράφτηκε σύμβαση με την κοινοπραξία «Θεσσαλονίκη Μετρό», όμως μέχρι το 2002 η κοινοπραξία δεν κατάφερε να εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους. Η αρχή της σημερινής φάσης που βρίσκεται η εξέλιξη των έργων τοποθετείται χρονικά το μακρινό 2006, οπότε και η Αττικό Μετρό αναλαμβάνει την κατασκευή του έργου με προγραμματισμένη παράδοσή του το… 2012. Έκτοτε, ύστερα από καθυστερήσεις και διακοπές, τα έργα επανεκκίνησαν το 2017, με ημερομηνία παράδοσης τα τέλη του 2019! Τελικά, δύο μήνες αφότου ανέλαβε η νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, ανακοίνωσε την περαιτέρω καθυστέρηση του έργου κατά 28 μήνες (από τον Δεκέμβριο του 2020 στον Απρίλιο του 2023).
Η ιστορία της κατασκευής του μετρό της πόλης, έχει φτάσει το λαό της Θεσσαλονίκης στα όριά του, που εδώ και πάνω από τρεις δεκαετίες μετρό ακούει κα μετρό δε βλέπει. Και τι να πρωτοπεί κανείς για το συγκεκριμένο θέμα. Για την αγορά της Εγνατίας, που πέρα από το χτύπημα της οικονομικής κρίσης έχει υποβαθμιστεί περαιτέρω από τα έργα και τα εργοτάξια που υπάρχουν μπροστά στα μαγαζιά εδώ και πάρα πολλά χρόνια; Για τους κεντρικούς δρόμους της πόλης που ανά λίγα χιλιόμετρα συναντά κανείς εργοτάξια, τα οποία υπάρχουν σε αυτά τα σημεία εδώ και κοντά δεκαπέντε χρόνια; Για το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης που η παράδοση ενός έργου σαν το μετρό θα μπορούσε να συμβάλει αποφασιστικά στην επίλυση του; Αντίθετα, εκτός από την καθυστέρηση του μετρό, οι Θεσσαλονικείς έχουν να αντιμετωπίσουν και την περαιτέρω υποβάθμιση του ΟΑΣΘ, που δημιουργεί αφάνταστες δυσκολίες στις μετακινήσεις του λαού της πόλης.
Η υπόθεση του μετρό της Θεσσαλονίκης έρχεται να μας θυμίσει πως έργα που μπορούν έστω και στο ελάχιστο να βελτιώσουν τη ζωή του λαού μας περνούν σε δεύτερη μοίρα και ιδιαίτερα στα χρόνια της κρίσης αφήνονται και αυτά να ρημάξουν στο βωμό της υλοποίησης της μνημονιακής πολιτικής.