Μήνες τώρα οι Θεσσαλονικείς περνάνε ένα Γολγοθά στις μετακινήσεις τους με τον ΟΑΣΘ και, παρ’ όλες τις κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας των πολιτών που ζητούν λύση, η κατάσταση φαίνεται μόνο να χειροτερεύει.
Τα προβλήματα με τον ΟΑΣΘ δεν είναι σημερινά. Όπως και οι κυβερνητικές παρεμβάσεις που τα επέτειναν: Το Μάη του 2019 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε δώσει τμήμα απομακρυσμένων διαδρομών με απευθείας ανάθεση στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, χωρίς βέβαια να δώσει καμιά ουσιαστική λύση στο συγκοινωνιακό πρόβλημα. Αντίθετα άνοιξε το δρόμο της ιδιωτικοποίησης της δημόσιας συγκοινωνίας. Τα προβλήματα που ο χρόνος μεγιστοποίησε οδήγησαν στο σημερινό αδιέξοδο.
Η κυβέρνηση της ΝΔ βλέποντας το αδιέξοδο, πρόβαλε και προχώρησε ως … λύση την διευρυμένη ιδιωτικοποίηση των γραμμών του ΟΑΣΘ. Το τμήμα που τους παραχωρήθηκε αυτή τη φορά είναι μεγαλύτερο από το προηγούμενο. Με τη νέα αυτή παραχώρηση ο ΟΑΣΘ έχει υπογράψει σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που καθορίζει όρους όπως η εποπτεία, ο έλεγχος, το κόμιστρο και οι κυρώσεις που θα υπάρχουν. Η σύμβαση αυτή ήδη βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο. Ο χρόνος της σύμβασης, η οποία θα υπογραφεί μετά τον προσυμβατικό έλεγχο, θα έχει διάρκεια δύο ετών.
Τι θα πει όμως ότι τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης θα υπογράψουν σύμβαση με τον ΟΑΣΘ;
Θα πει ότι από τον κρατικό προϋπολογισμό θα πληρωθούν στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης 44,64 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) για τα έτη 2020 – 2021 και σε περίπτωση παράτασης της σύμβασης για το 2022 άλλα 22,32 εκατ. ευρώ. Ποσά που αν δίνονταν για την αναβάθμιση του στόλου και την αγορά νέων λεωφορείων, όσο και την πρόσληψη νέων οδηγών, θα επερχόταν βελτίωση των συγκοινωνιών.
Αντί γι’ αυτό η συνταγή βάζει σε λειτουργία τη γνωστή και από την κυβέρνηση του πατέρα Μητσοτάκη συνταγή: την κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα των συγκοινωνιών με την ιδιωτικοποίησή τους και τη διοχέτευση εκατομμυρίων του κρατικού προϋπολογισμού στις τσέπες του ιδιωτικού κεφαλαίου.
Η ηγεσία του σωματείου των εργαζομένων του ΟΑΣΘ έχει περιορισθεί μόνο σε νομικά διαβήματα. Όμως η απόφαση για την παραχώρηση των γραμμών προχωρά.
Και παρότι φαίνεται η κυβέρνηση να προχωρά σε λύση περιορισμένου χρόνου, στην πραγματικότητα ανοίγει το δρόμο για την ολοκληρωτική ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, που αν «περπατήσει» θα γίνει και πρόκριμα για ιδιωτικοποιήσεις και των άλλων δημόσιων συγκοινωνιών στην Ελλάδα.