Σε 48ωρη προειδοποιητική πανελλαδική απεργία σε όλες τις κατηγορίες πλοίων στις 23 και 24 Φλεβάρη προχωρούν οι ναυτεργάτες, ενάντια στην επίθεση στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ) και στα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
Δεκατρία ναυτεργατικά σωματεία (ναύτες, πλοίαρχοι, μηχανικοί, θαλαμηπόλοι, μάγειρες, φροντιστές, προσωπικό τροφοδοσίας, κατώτερα πληρώματα μηχανών, ηλεκτρολόγοι-ηλεκτρονικοί και οικονομικοί αξιωματικοί) αποφάσισαν για την απεργία απαντώντας αγωνιστικά στις διαδοχικές νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης με τις οποίες διαμορφώνεται πλέον το θεσμικό πλαίσιο για την ταφόπλακα στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας τους, αρχίζοντας από τα ποντοπόρα πλοία, για να επεκταθεί σύντομα σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Η κυβέρνηση της ΝΔ και ο Υπουργός Ε.Ν. όλο το διάστημα της πανδημίας καταφέρνει το ένα μετά το άλλο χτυπήματα στα ναυτεργατικά-συνδικαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, υπηρετώντας πιστά το δόγμα της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Στο πλαίσιο αυτό, ενεργώντας κατʼ εντολή τον εφοπλιστών, τον περασμένο Ιούλη έφεραν και ψήφισαν στη Βουλή τον νόμο 4714/2020, ο οποίος επιφέρει συντριπτικό πλήγμα στον θεσμό των ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία, ανοίγοντας διάπλατα δρόμο αυτές οι αντιδραστικές ρυθμίσεις να επεκταθούν σε όλους τους ναυτεργάτες και σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Η κατάργηση της ΣΣΕ οδηγεί σε εργασιακές συνθήκες γαλέρας, διαμορφώνει μισθούς σύμφωνα με τα χαμηλά μισθολόγια της ITF – «Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών» (δηλαδή μισθούς Φιλιππίνων κλπ.) και παράλληλα επιχειρεί μια σφοδρή επίθεση στα συνδικαλιστικά δικαιώματα, καταργώντας στην πράξη τα καταστατικά των σωματείων και τις δημοκρατικές αρχές που αυτά κατοχυρώνουν στη συλλογική και συνδικαλιστική συγκρότησή τους.
Καθώς η κατάργηση των ΣΣΕ έχει φτάσει στην τελική ευθεία, την περασμένη βδομάδα το ΝΑΤ εξέδωσε εγκύκλιο η οποία προβλέπει την έκδοση «εγκριτικής πράξης για την τροποποίηση του όρου 8», προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή ο νόμος 4714/2020, ώστε να καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές όχι με βάση τη ΣΣΕ, αλλά με τα μισθολόγια της ITF. Αυτή η εξέλιξη θα επιφέρει τραγικά αποτελέσματα για τους ναυτεργάτες, θα διογκώσει τα ελλείμματα του ασφαλιστικού φορέα, με σοβαρές επιπτώσεις για το σύνολο των ασφαλισμένων. Στην ίδια εγκύκλιο σημειώνεται ότι ο πλοιοκτήτης απαλλάσσεται από τις ασφαλιστικές εισφορές που πληρώνει στο ΝΑΤ για τους Έλληνες αξιωματικούς που θα έχει ναυτολογημένους στο πλοίο, όμως γιʼ αυτούς τους αξιωματικούς οι κρατήσεις για το ΝΑΤ θα γίνονται κανονικά.
Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση, η 48ωρη απεργία πρέπει να αποτελέσει το εφαλτήριο, το σημείο επανεκκίνησης, έτσι ώστε και οι ναυτεργάτες να ξεκινήσουν αγώνες για να απαιτήσουν και να επιβάλουν λύσεις στα οξυμμένα προβλήματά τους.