Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μπροστά στον φόβο της εξάπλωσης του κορωνοϊού, αφού έθεσε ολόκληρη τη χώρα σε καραντίνα και εκμεταλλεύτηκε την πανδημία για να περάσει μια σειρά αντεργατικά μέτρα, να δικαιολογήσει απολύσεις και μειώσεις μισθών, προχώρησε στο κατασταλτικό μέτρο της απαγόρευσης της κυκλοφορίας, μεταθέτοντας όλο το βάρος στη λεγόμενη «ατομική ευθύνη», συγκαλύπτοντας στην πραγματικότητα τις δικές της ευθύνες για το ξεχαρβάλωμα των νοσοκομείων και τις τραγικές ελλείψεις με τις οποίες βρίσκεται τώρα αντιμέτωπο το δημόσιο σύστημα υγείας. Και είναι η ίδια πολιτική που έχει υποβαθμίσει τη δημόσια παιδεία, την κοινωνική πρόνοια και ασφάλιση.
Η λεγόμενη «τηλεκπαίδευση», αποδεικνύεται τελικά ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα της κυβέρνησης, όχι μόνο γιατί χιλιάδες μαθητές δε διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή και δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, αλλά και διότι οι περισσότερες ηλεκτρονικές πλατφόρμες δεν μπορούν να υποστηρίξουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθιστώντας τις δηλώσεις της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως για την «ετοιμότητα» του υπουργείου, το λιγότερο αστείες. Και είναι φυσικά προκλητικό οι δηλώσεις αυτές να γίνονται με κλειστά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα τρεις εβδομάδες και ενώ γνώριζε προ πολλού την περίπτωση διάδοσης του ιού και στη χώρα μας. Δημοσιεύουμε παρακάτω τέσσερις παρατηρήσεις για το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης, όπως αναφέρονται και στην ανακοίνωση που εξέδωσαν η Μαθητική και η Φοιτητική Πορεία για το θέμα:
1. Αποτελεί το λιγότερο πρόκληση και εμπαιγμό προς τους μαθητές και τους φοιτητές να μιλάει η κυβέρνηση για «χαμένες ώρες» και «χαμένα μαθήματα» και να κόπτεται τάχα για το τι θα γίνει με τις πανελλήνιες και με τα εξάμηνα. Αυτοί που έκλεισαν και συγχώνευσαν σχολεία και πανεπιστήμια, αυτοί που κάθε χρόνο αφήνουν για δύο και τρεις μήνες τα σχολεία χωρίς εκπαιδευτικούς και βιβλία, που διακηρύσσουν ανοιχτά πως θέλουν να καταργήσουν τα δωρεάν συγγράμματα δεν μπορούν να μιλούν για το μέλλον της νέας γενιάς. Αυτοί που θέλουν να διώξουν τους εστιακούς φοιτητές απ’ τις εστίες, την ίδια στιγμή που απ’ το πρωί μέχρι το βράδυ κλείνουν σε όλους τους τόνους το «μένουμε σπίτι», δεν έχουν δικαίωμα να μιλούν για «χαμένα εξάμηνα». Αυτοί που αφήνουν τη δημόσια παιδεία να μαραζώνει και μαυρίζουν καθημερινά τα όνειρα και τις ελπίδες της νεολαίας, είναι το λιγότερο υποκριτικό να παριστάνουν πως ενδιαφέρονται για το τι θα γίνει με την ακαδημαϊκή χρονιά.
2. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να αντικαταστήσει τη ζωντανή διδασκαλία, ιδιαίτερα στα σχολεία. Από την άποψη αυτή, η κατεύθυνση που ύπουλα το υπουργείο Παιδείας αφήνει να εξελίσσεται, σχετικά με τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας πρέπει να βρει σύσσωμο το εκπαιδευτικό κίνημα απέναντι. Καμία εξ αποστάσεως εκπαίδευση και καμία νέα τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει, ούτε καν να υποκαταστήσει το περίπλοκο έργο της δια ζώσης διδασκαλίας και της ουσιαστικής παιδαγωγικής στήριξης των νέων ανθρώπων. Μέσα σε ένα εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον περιορισμών, απαγορεύσεων και πρωτόγνωρου εγκλεισμού της νέας γενιάς, μια τέτοια κατεύθυνση μόνο πρόσθετες ψυχικές και συναισθηματικές πιέσεις μπορεί να δημιουργήσει, πολύ περισσότερο για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου που βρίσκονται μπροστά στο αβέβαιο μέλλον των πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτό που απαιτείται τώρα είναι η ολόπλευρη και ουσιαστική στήριξη των παιδιών. Να παρθεί απόφαση για δραστικό περιορισμό της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων, όποτε κι αν αυτές πραγματοποιηθούν.
3. Στο μέτρο και στον βαθμό ιδιαίτερα, που χιλιάδες μαθητές και φοιτητές δε διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, κάθε συζήτηση για «συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας» κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες δεν αποτελεί μόνο αντιπαιδαγωγική κατεύθυνση, αλλά και μία βαθιά ταξική επίθεση στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών. Ακόμη και η προαιρετική παρακολούθηση μαθημάτων και διαλέξεων, η επανάληψη στη μέχρι τώρα διδαχθείσα ύλη, προϋποθέτει τον εξοπλισμό με αποκλειστική ευθύνη του υπουργείου και της κυβέρνησης όλων των μαθητών και των φοιτητών με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Και να μην ξεχνάμε, βέβαια, πως ήταν ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς που το 2014 υποσχόταν «δωρεάν wi–fi για τη νέα γενιά».
4. Λαμβάνοντας όλα τα παραπάνω υπόψιν, οι εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες καλούνται να στηρίξουν τη μαθητική και φοιτητική κοινότητα με κάθε δυνατό τρόπο. Αυτό, βέβαια, σημαίνει την επικοινωνία ανάμεσα στους μαθητές και τους φοιτητές με τους καθηγητές τους, την ενασχόληση με την τέχνη, την επανάληψη στη διδαχθείσα ύλη, τη μελέτη λογοτεχνικών βιβλίων, την άθληση και άλλες πολλές ασχολίες, κόντρα στο κλίμα φόβου, μιζέριας και κοινωνικού αυτοματισμού που θέλει να επιβάλλει η κυβέρνηση. Σε καμία περίπτωση, όμως, -και το τονίζουμε σε όλους τους τόνους- δεν μπορεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να συνεχίσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα.