Μέσα στην προεκλογική περίοδο ανακοινώθηκε και το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων για το έγκλημα στα Τέμπη. Η ανακοίνωση πέρασε στα ψιλά των ειδήσεων, κυρίως λόγω της συντονισμένης μεθόδευσης, από την κυβέρνηση της ΝΔ, για την εξαφάνιση του εγκλήματος των Τεμπών από την επικαιρότητα.
Απόρροια της μεθόδευσης αυτής είναι ότι οι 250 σελίδες του πορίσματος των εμπειρογνωμόνων, που καταγράφουν τα σοβαρότατα κενά σε πολλές φάσεις του δικτύου, να μένουν άγνωστες για την πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Έτσι και παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για το αντίθετο, καταγράφεται η απουσία τηλεδιοίκησης και η μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας. Παράλληλα, στο σημείο σύγκρουσης, φαίνεται ότι η σιδηροδρομική γραμμή είχε τοποθετημένους ραδιοφάρους, (πιθανότατα σε εφαρμογή των υποχρεώσεων της σύμβασης), ωστόσο δεν είχε παραληφθεί οριστικά το συγκεκριμένο τμήμα, συνεπώς δεν είχε πιστοποιηθεί η λειτουργία τους. Το πόρισμα είναι ξεκάθαρο.
Τέσσερις μήνες μετά, και ενώ σχεδόν όλα τα μέλη της κυβέρνησης της ΝΔ έχουν κάνει πλήθος βαρύγδουπων δηλώσεων για την κατάσταση στα τρένα και έχουν «αναλάβει δεσμεύσεις» για τη βελτίωση των σιδηροδρόμων, εργαζόμενοι και επιβάτες κάθε άλλο παρά βελτίωση είδαν.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του σωματείου των μηχανοδηγών, παρά τη μείωση των δρομολογίων και την περιορισμένη αύξηση των σταθμαρχών, δεν έχει παρθεί κανένα ουσιαστικό μέτρο πρόληψης από ατυχήματα. Η τηλεδιοίκηση ακόμα δεν λειτουργεί παρά μόνο στον κεντρικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ενώ η φωτοσήμανση δεν λειτουργεί. Οι ελλείψεις σε ειδικευμένο προσωπικό, με βάση ακόμα και τα επίσημα οργανογράμματα, έχουν σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν αφύλαχτες διαβάσεις. Ενώ η απουσία συντήρησης στις γραμμές συνδέεται, κατά το σωματείο, με τους εκτροχιασμούς. Και παρ’ όλες τις δεσμεύσεις της εταιρείας για την επαναπρόσληψη 160 εκπαιδευμένων εργαζόμενων ακόμα αυτό δεν έχει συμβεί. Κατά συνέπεια το σύνολο του δικτύου και των γραμμών παραμένει στην ίδια άθλια κατάσταση.
Άθλιες όμως είναι και οι συνθήκες εργασίας. Οι εγκαταστάσεις στο μηχανοστάσιο της Θεσσαλονίκης, όπου γίνεται συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού, είναι απαρχαιωμένες και επικίνδυνες για την ασφάλεια των εργαζομένων. Εν μέσω μάλιστα της προεκλογικής περιόδου, σημειώθηκε εργατικό ατύχημα όταν καθαριστής έπεσε στο κανάλι συντήρησης την ώρα της δουλειάς. Στο ίδιο σημείο, πριν από λίγους μήνες, έπεσε και τραυματίστηκε και άλλος εργαζόμενος, λόγω ελλιπούς φωτισμού.
Παράλληλα υπάρχουν περίοδοι που οι εργαζόμενοι αναγκάζονται να δουλεύουν 9 και 10 μέρες συνεχόμενα χωρίς ρεπό. Ενώ εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού καλούνται να κάνουν εργασίες άλλων ειδικοτήτων. Έτσι ένας μηχανικός μπορεί να γίνει χειριστής τροχιάς (κλειδούχος), χειριστής κλαρκ, οξυγονοκολλητής, μηχανοδηγός μηχανοστασίου κ.ά.. Και παρότι αυτό προβλέπεται από τη σύμβαση που υπογράφουν, οι συνέπειες από την εκτέλεση ειδικευμένων εργασιών από μη ειδικευμένο προσωπικό μπορεί να αποβούν και πάλι μοιραίες για επιβάτες και εργαζόμενους.
Ταυτόχρονα οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να εργάζονται σε ανθυγιεινές συνθήκες κατά τη διάρκεια της συντήρησης των μηχανών. Και αυτό γιατί αναγκάζονται να δουλεύουν σε κανάλια ύψους μικρότερου από αυτό που προβλέπει ο κανονισμός εργασίας. Ταυτόχρονα δεν υπάρχει σύστημα εξαερισμού με αποτέλεσμα να μην μπορούν καν να βλέπουν καθαρά από τους καπνούς και φυσικά να εισπνέουν όλη την κάπνα των ντιζελομηχανών.
Παρ’ όλες τις καταγγελίες του σωματείου των μηχανοδηγών, αλλά και τις σωστές διαπιστώσεις για τις τραγικές ελλείψεις στη λειτουργία των σιδηροδρόμων, οι πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχουν μείνει στο απυρόβλητο. Τόσο γιατί το ίδιο το πόρισμα ουδεμία αναφορά δεν κάνει, αλλά κυρίως γιατί έχει εξαφανιστεί από την επικαιρότητα κάτω από το πέπλο των εκλογών.
Οι εκλογές όμως έχουν τελειώσει και η νέα κυβέρνηση είναι η ίδια με αυτή που φέρει τις πολιτικές ευθύνες για την ιδιωτικοποίηση, εγκατάλειψη και απαξίωση των σιδηροδρόμων. Και η εγγύηση του Μητσοτάκη ότι «θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανά συμβεί ποτέ κάτι τέτοιο» μόνο καθησυχαστική δεν είναι.
Τη διαλυτική κατάσταση που επικρατεί στον σιδηρόδρομο, τέσσερεις μήνες μετά την τραγωδία των Τεμπών, καταγγέλλει το Σωματείο Μηχανοδηγών στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο με ανακοίνωσή του που κυκλοφόρησε στις 27.6.
Δημοσιεύουμε στη συνέχεια απόσπασμά της:
“Συναδέλφισες συνάδελφοι,
Τις τελευταίες ημέρες για άλλη μια φορά οι μηχανοδηγοί, αλλά και οι σιδηροδρομικοί συνολικά, ζήσαμε τα αποτελέσματα της πολιτικής διάλυσης και απαξίωσης του σιδηροδρόμου. Σημαντικά προβλήματα και πάλι έκαναν την εμφάνισή τους στην υποδομή –παρά τα περιορισμένα δρομολόγια- (Κατάρρευση ΤΧ1, διακοπή ηλεκτροκίνησης λόγω πτώσεων δέντρων στη Βόρεια Ελλάδα, καταργήσεις δρομολογίων) αλλά και στο τροχαίο υλικό, με κορυφαίο το video που κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο από επιβάτη, όπου συρμός Desiro φαινόταν να κυκλοφορεί στον Προαστιακό Αθήνας με την πόρτα ορθάνοικτη και με τον συρμό να μην εμφανίζει καμία ένδειξη στον μηχανοδηγό για αυτή την αστοχία!
Τα προβλήματα παραμένουν και καλούμαστε να εργαστούμε κάτω από αντίξοες συνθήκες για να κρατήσουμε τον σιδηρόδρομο όρθιο, την ώρα μάλιστα που η υπο-χρηματοδότηση του κυριαρχεί.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σύμφωνα με πληροφορίες στην Ηellenic Train οφείλεται ολόκληρη η χρήση του 2022, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχει καταβληθεί ούτε η πενιχρή ενίσχυση για την περίοδο COVID ! (περίπου 4 εκ. ευρώ, την ώρα που ανταγωνιστικά μέσα του σιδηροδρόμου έλαβαν από την Πολιτεία, εικοσαπλάσιες – πενηνταπλάσιες επιδοτήσεις).
Αναρωτιόμαστε πραγματικά, πώς κάποιοι περιμένουν επενδύσεις στον σιδηρόδρομο σε τροχαίο υλικό, υποδομή και εγκαταστάσεις, όταν δεν καταβάλλονται τα προβλεπόμενα από το Κράτος, ενώ η χρηματοδότηση αξιοποιείται συνήθως ως εργαλείο πίεσης για ρουσφέτια (τοποθετήσεις κτλ).
Τα σημαντικότερα προβλήματα:1. Στον Προαστιακό Αθήνας – εκτός των γνωστών προβλημάτων- εδώ και ένα μήνα έχει καταρρεύσει η Τηλεδιοίκηση μεταξύ Κάντζας – Δουκίσης Πλακεντίας, ενώ καθημερινά δίνονται εντολές στους μηχανοδηγούς για υπερβάσεις κόκκινων φωτοσημάτων.
2. Μεταξύ Λάρισας – Παλαιοφάρσαλου, όπου ο ΟΣΕ έχει προβλέψει ταχύτητες 140 χλμ και χωρίς να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, παρουσιάζονται καθημερινά προβλήματα στη φωτοσήμανση.
3. Στον Προαστιακό Πάτρας, δεν λειτουργεί εδώ και 20 μέρες ο Νότιος Κλάδος προς Κάτω Αχαΐα, με τους εμπλεκόμενους φορείς να ρίχνουν το φταίξιμο ο ένας στον άλλο (ΟΣΕ σε Hellenic και το αντίστροφο).
4. ΩΣΤΟΣΟ η Hellenic Train με νέα επιστολή της (Αρ. Πρωτ 603898/14.6.2023) γνωστοποίησε επίσημα στον ΟΣΕ και την ΡΑΣ ότι οι συρμοί Desiro αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στους τροχούς λόγω της έλλειψης συντήρησης της υποδομής. Αποτέλεσμα της διαμορφωθείσας κατάστασης είναι να παραμένει η εδώ και 2 χρόνια ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ μετεπιβίβαση στον σταθμό Ρέντη προς και από τον Πειραιά, καθώς και η δρομολόγηση συρμών Rail Bus στη διαδρομή Κάντζα- Λιόσια. Αντίστοιχα και επειδή συρμοί ΔΕΝ υπάρχουν, επανήλθαν τα ΜΑΝ στον Προαστιακό Θεσσαλονίκης – Λάρισας, με συρμούς που επέστρεψαν από το μηχανοστάσιο Αλεξανδρούπολης στο ΜΘ!
5. Στην Αλεξανδρούπολη ΔΕΝ λειτουργεί η γραμμή προς Ορμένιο, ενώ μετά το Διδυμότειχο έχει τοποθετηθεί βραδυπορία 40 χλμ λόγω κατάστασης της υποδομής, ενώ σημαντικά προβλήματα υπάρχουν στα ΑΣΙΔ.
6. Οι γραμμές προς Φλώρινα και Δράμα παραμένουν κλειστές, καθώς υπάρχουν σημαντικά προβλήματα με τις επικοινωνίες, τη φύλαξη των ΑΣΙΔ και τη βλάστηση, ενώ δεν έχει δοθεί διαβεβαίωση για την επιθεώρηση γεφυρών.
7. Στη γραμμή προς Ειδομένη όπως και στην είσοδο του ΘΝ υπάρχουν σημαντικά προβλήματα με τη βλάστηση, ενώ η Hellenic χρησιμοποιεί MLW και μέχρι να επιδιορθωθεί η κατάσταση.
8. Στη γραμμή Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλο δεν έχουν επανέλθει για άγνωστο λόγο τα τοπικά δρομολόγια, όπως και στη γραμμή Λιανοκλάδι – Στυλίδα.
9. Οι φορητές συσκευές GSMR χρησιμοποιούνται μόνο στον Προαστιακό Αθήνας μετά την συμφωνία του Σωματείου μας με την Ηellenic, ενώ δεν έχει επεκταθεί η χρήση τους σε άλλες γραμμές όπου λειτουργεί το σύστημα γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμες συσκευές και η εταιρεία βρίσκεται σε αναζήτηση για την αγορά νέων. Τα on board συστήματα GSMR δεν έχουν εγκατασταθεί σε Desiro και H/A και παραμένει άγνωστο πότε θα εγκατασταθούν – πιστοποιηθούν, καθώς το τροχαίο υλικό ανήκει στην ΓΑΙΑΟΣΕ και επινοικιάζεται από την Hellenic Train.
Σε αυτό το περιβάλλον υπήρξε η απαίτηση-πίεση, για δρομολόγηση περισσότερων τρένων και αύξηση των ταχυτήτων από τους μηχανοδηγούς!
Την ίδια ώρα που υπάρχει αυτή η πίεση, πληροφορηθήκαμε ότι υπέβαλε την παραίτησή του ο Διευθυντής Ασφάλειας της Hellenic, διαμαρτυρόμενος για την υποστελέχωσή της. Στην ίδια Διεύθυνση, ο προηγούμενος επικεφαλής είχε υποστεί βαρύ εγκεφαλικό τον περασμένο Δεκέμβρη.
Το Σωματείο μας εκφράζει συνεχώς και δημόσια τη σοβαρή του ανησυχία για τη διαμορφωθείσα κατάσταση στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο.…”.