Διαβάσαμε τελευταία πως ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης παρουσίασε στον υπουργό Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκο πρόταση ευρείας πεζοδρόμησης στο κέντρο της Αθήνας, ενόψει της νομοθετικής ρύθμισης που ετοιμάζει το υπουργείο για τη στήριξη των καταστημάτων εστίασης με πεζοδρομήσεις για επέκταση των χώρων τραπεζοκαθισμάτων. Το δίκτυο πεζοδρομήσεων θα φέρει τον τίτλο “Ο μεγάλος περίπατος”, σύμφωνα με τον δήμαρχο, χωρίς ακόμη να έχουν ανακοινωθεί λεπτομέρειες, αλλά ο υπουργός ανέφερε στα “κοινωνικά δίκτυα” πως το Υπουργείο Εσωτερικών στηρίζει με ενθουσιασμό το σχέδιό του.
Λίγες ώρες μετά, το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης, έδωσε την έγκριση κατά πλειοψηφία για την υλοποίηση του “Μεγάλου Περιπάτου”, με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα και ο οποίος περιλαμβάνει την Ενοποίηση του Ιστορικού Κέντρου της πόλης (εδώ και σαράντα χρόνια…), ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, μαζί με μερικές ακόμη κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ζώνες χωρίς ιδιωτικά αυτοκίνητα (περίπου…), νέες λεωφορειολωρίδες και ποδηλατοδρόμους, “προαναγγέλλοντας μια νέα Αθήνα, περισσότερο βιώσιμη και φιλική σε περιπατητές και ποδηλάτες”. Ο Μπακογιάννης επισήμανε τον καινοτόμο-πιλοτικό (sic) χαρακτήρα του έργου. “Είναι ένα ζωντανό-ανοικτό έργο, όπου μπορούν να συμμετέχουν όλοι. Κάθε παρέμβαση θα είναι ένας ζωντανός πυρήνας διαβούλευσης” και “Όλοι μαζί θα το κρίνουμε και επαναπροσδιορίζουμε μαζί”.
Οι παρατάξεις “Λαϊκή Συσπείρωση”, “Αθήνα για την Ελλάδα”, “Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας” και “Αντικαπιταλιστική ανατροπή στην Αθήνα”, αποχώρησαν από τη τηλεσυνεδρίαση ζητώντας να συζητηθεί το θέμα σε τακτική και όχι έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ενώ αποχή έκανε και η παράταξη “Ελληνική Αυγή για την Αθήνα”.
Το σχέδιο, όπως δήλωσε ο Συγκοινωνιολόγος Καθηγητής Γιώργος Γιαννής, βασίζεται σε επικαιροποιημένες μελέτες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ενώ λέγεται ότι ξεκινά η προετοιμασία των απαραίτητων πολεοδομικών και αρχιτεκτονικών μελετών από το Δήμο της Αθήνας -προκειμένου να συνταχθεί άμεσα η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των προβλεπόμενων παρεμβάσεων- και ότι θα υπάρξει συνδρομή ιδιωτών μελετητών, όπου χρειάζεται, ενώ σε μεγάλο βαθμό αξιοποιούνται και επικαιροποιούνται σχετικές μελέτες για αστικές παρεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας, πού ήδη έχουν γίνει από τα προηγούμενα χρόνια αλλά και προτάσεις, που έχουν κατατεθεί στο πλαίσιο παλαιότερων αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Ακόμη αναφέρεται ότι υπάρχει έτοιμη μελέτη για την αναδιαμόρφωση της κάτω πλευράς της πλατείας του Συντάγματος από τον Οργανισμό “Αθήνα Ανάπλαση ΑΕ” και ότι “Πρόκειται για μελέτες και έργα χαμηλού κόστους και μεγάλης απόδοσης, τα οποία μπορούν άνετα να καλυφθούν χρηματοδοτικά από προγράμματα του Δήμου”.
Το πραγματικό βέβαια οικονομικό κόστος, όπως και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις το μαθαίνει ο λαός (κι αν το μάθει!) μετά από χρόνια, αφού το έχει ήδη πληρώσει. Η ιστορία θυμίζει την νέα διαμόρφωση της Πλατείας της Ομόνοιας, θα συμπληρώναμε εμείς, όπου οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου υποτίθεται πως συνέθεσαν τις προτάσεις από παλαιότερους Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς. Και φυσικά όταν λένε για πεζοδρομήσεις, θα εξαιρούνται τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, κατοίκων, ξενοδοχείων, τα λεωφορεία αλλά και η επέκταση του τραμ, ενώ είναι εύλογοι οι ενδοιασμοί για την ερμηνεία του όρου “ελεύθεροι χώροι”, δεδομένης της αχαλίνωτης εξάπλωσης των καταστημάτων εστίασης και των καταλαμβανόμενων χώρων για τραπεζοκαθίσματα από αυτά.