Κατατέθηκε πριν λίγες μέρες από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών ο κρατικός προϋπολογισμός του 2025, με τα βασικά του μεγέθη και τις προβλέψεις του να υπογραμμίζουν τον αντιλαϊκό του προσανατολισμό, τον βαθύτατα ταξικό σε αντιδραστική κατεύθυνση χαρακτήρα του, όπως είναι και το σύνολο των προϋπολογισμών που καταρτίζουν οι πολιτικοί εκπρόσωποι της ολιγαρχίας όλα αυτά τα χρόνια και -εν προκειμένω- η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Έχει προηγηθεί από την κυβέρνηση σχεδόν ένα τρίμηνο δημοκοπικής προπαγάνδας για τις δήθεν αναπτυξιακές και απαλλακτικές βαρών για το λαό εξαγγελίες, που ξεκίνησαν από τα όσα υποσχέθηκε στη Θεσσαλονίκη και στη ΔΕΘ ο Μητσοτάκης και αναπαρήγαγαν τα φιλοκυβερνητικά μέσα, δηλαδή σχεδόν όλα, με το σχήμα 12+12.
Το οποίο σημαίνει «12 μειώσεις φόρων» και αντίστοιχα «12 αυξήσεις αμοιβών»… σε ένα μέλλον που μόνο οι φανατικοί οπαδοί αυτής της κυβέρνησης μπορούν να φανταστούν και να σχεδιάσουν. Φυσικά και οι φορείς και οι εκπρόσωποι του ντόπιου και ξένου κεφαλαίου που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στη χώρα.
Σε συνθήκες όπου καλπάζει η ακρίβεια, όπου οικογένειες περιορίζουν ακόμα και τις βασικές τους ανάγκες, με τους μισθούς να εξανεμίζονται στα μισά του μήνα, με τα ενοίκια σε υπερπτήση και τις στεγαστικές ανάγκες να φτάνουν στο ύψος σχεδόν του μηνιαίου μισθού, ακόμα χειρότερα για τις συντάξεις ανέχειας των απόμαχων της δουλειάς, με τους διεθνείς οργανισμούς στις εκθέσεις τους να κατατάσσουν την Ελλάδα σε πρωταθλήτρια από το τέλος στις αποδοχές, με την φορολογική αφαίμαξη των φτωχών, των μικρών και μεσαίων οικονομικά τμημάτων του λαού μας, η κυβέρνηση περηφανεύεται για τα ματωμένα πλεονάσματα που κατάφερε λεηλατώντας τα λαϊκά εισοδήματα με μια σειρά μέτρα και όχι μόνο φορολογικά.
Μια ακόμα διάσταση στον προϋπολογισμό είναι το εύρος των δαπανών για εξοπλισμούς που είναι θηριώδεις στην διετία σε βάρος των δαπανών για κοινωνική στήριξη.
Επίσης, όπως είχαμε αναφέρει πριν από ενάμιση μήνα στο «Λαϊκό Δρόμο», η κυβέρνηση είχε καταθέσει στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές της ΕΕ, για να λάβει την έγκρισή τους, το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2025 μαζί με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2025–2028. Προφανώς οι επικυρίαρχοι έδωσαν το πράσινο φως, εφόσον εκτίμησαν πως δεν διακυβεύονται τα συμφέροντά τους και σε ό,τι αφορά το χρέος αλλά και στα όσα καθορίζουν τα κογκλάβια των ισχυρών της ΕΕ για την λεγόμενη δημοσιονομική προσαρμογή, που με απροκάλυπτο τρόπο και ως πιστός υπηρέτης των μονοπωλιακών συμφερόντων ακολουθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Εάν πάρουμε τις προβλέψεις του προϋπολογισμού θα καταλήξουμε στα εξής:
Τα υπερ-πλεονάσματα. Στην τριετία 2023-2025 ξεπερνάνε τα 6 δισ. ευρώ και είναι τα πρωτογενή υπερ-πλεονάσματα, πάνω από τις υποχρεώσεις προς τις «αγορές» και τους «θεσμούς», πολύ πάνω από όσα ζητούν οι εκπρόσωποι των δανειστών με στόχο να μειώνεται το χρέος με ρυθμό υψηλότερο από αυτόν που έχει συμφωνηθεί από τις κυβερνήσεις και που προσδοκούν οι ίδιες οι αγορές.
Φυσικά σε βάρος των πόρων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μέτρα κοινωνικής στήριξης.
Μάλιστα για το 2024 η αρχική πρόβλεψη ήταν 2,1% του ΑΕΠ, πρόσφατα αναθεωρήθηκε σε 2,4% του ΑΕΠ, ο προϋπολογισμός του 2025 προβλέπει 2,5% του ΑΕΠ, ο δε Χατζηδάκης υπερηφανεύτηκε ότι θα κλείσει πάνω και από το 2,5%!
Μόνο στην τριετία 2023-2025 η υπέρβαση είναι 4,83 δισ. ευρώ υπερ-πλεονάσματα, «οικειοθελή», δηλαδή χωρίς να μας υποχρεώσουν οι αγορές και, με βάση το Μεσοπρόθεσμο, αυτό θα συνεχιστεί τουλάχιστον έως το 2028.
Εντυπωσιακές είναι επίσης οι δαπάνες για εξοπλιστικά συστήματα. Στη διετία 2024-2025 ανέρχονται σε 4,9 δισ. ευρώ και πρόκειται να αυξάνονται σε όλα τα επόμενα χρόνια, εφόσον θα υπάρχουν υποχρεώσεις για τα ήδη εξαγγελθέντα εξοπλιστικά προγράμματα, ενώ θα αυξάνονται οι παραλαβές, και ίσως με τον πρόσφατα εξαγγελθέντα «σιδηρούν θόλο», που θα φτάσει -και ίσως ξεπεράσει- τα 28 δισ. ευρώ!
Σε απόλυτη συνάφεια και προσαρμογή με την στρατιωτικοποίηση της Ευρώπης, γίνεται φανερό ότι το κονδύλι για εξοπλιστικά προγράμματα θα μεγεθύνεται από χρόνο σε χρόνο, απομυζώντας πολύτιμους χρηματοδοτικούς πόρους, σε ευθύ ανταγωνισμό με τις ανάγκες για χρηματοδότηση των κοινωνικών αναγκών.
Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό και την ανεργία πρέπει να είμαστε πολύ επιφυλακτικοί για τα μεγέθη που ανακοινώνονται από την κυβέρνηση και για τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται και τα αποτελέσματα που παρουσιάζονται, που έρχονται σε σύγκρουση με τη ζώσα πραγματικότητα.
Γιατί -και το αναφέρουμε παραδειγματικά- με τι βάρος στους δείκτες του τιμάριθμου μετριέται η έκρηξη τιμών των ενοικίων και των βασικών αγαθών πρώτης ανάγκης για τις οικογένειες; Ή πώς μετράει η στατιστική τη μισοανεργία της μερικής και της εκ περιτροπής απασχόλησης που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στη χώρα μας;
Εάν πάρουμε τις συντάξεις, ας πούμε των 1000 ευρώ και το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης που αναφέρεται στον προϋπολογισμό το 2,5%, είναι το πολύ για ένα κουλούρι την ημέρα…
Εάν δε υπολογίσουμε τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5% για τους εργαζόμενους (το υπόλοιπο 0,5 αφορά τους εργοδότες) και την πιθανή αύξηση του κατώτατου μισθού από 830 ευρώ στα 880 ευρώ από 1/4/2025, με την μη αλλαγή της φορολογικής κλίμακας, αντί για αύξηση θα οδηγηθούν σε μείωση των αποδοχών.
Συγκεκριμένα σε καθαρές αποδοχές 715 ευρώ (830 μικτά) με 13,87% κράτηση ασφαλιστικής εισφοράς σε ετήσια βάση ο φόρος χωρίς το αφορολόγητο είναι 900 ευρώ. Όταν θα είναι 758 καθαρά (880 μικτά), με την ίδια κράτηση και χωρίς αφορολόγητο ο φόρος ανέρχεται στα 1034 ευρώ σε ετήσια βάση. Δηλαδή για μία αύξηση 43 ευρώ μηνιαία, ο φόρος μηνιαία θα είναι 73 ευρώ, δηλαδή θα μειώνονται μηνιαία οι αποδοχές κατά 30 ευρώ.
Στο ίδιο ανάλογο συμπέρασμα θα καταλήξουμε εάν συνυπολογίσουμε το αφορολόγητο.
Το επόμενο βασικό στοιχείο για τον προϋπολογισμό αφορά τις προβλέψεις για το 2025 των φορολογικών εσόδων.
Η κυβέρνηση και το υπουργείο των Οικονομικών, μετά την επιτυχία της φορομπηχτικής της πολιτικής για το 2024, προγραμματίζει νέα φοροεπέλαση για το 2025 με ένταση αμείωτη. Τα φορολογικά έσοδα θα φτάσουν σχεδόν στα 70 δισ. ευρώ.
Τα έσοδα της εξαιρετικά άδικης και καθολικής έμμεσης φορολογίας, από τον ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 26,673 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,332 δισ. ευρώ έναντι του 2024, και οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης προβλέπονται στο ποσό των 7,276 δισ. ευρώ, αυξημένοι κατά 47 εκατ. ευρώ έναντι του 2024. Ενώ σε ό,τι αφορά τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 25,212 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,009 δισ. ευρώ ή 4,2% έναντι του 2024.
Χωρίς να προχωράμε σε παραπέρα ανάλυση του σχεδίου προϋπολογισμού που θα συζητηθεί στο κοινοβούλιο από 11 έως 15 Δεκεμβρίου όπου και θα ψηφιστεί, θα πρέπει για τις επόμενες μέρες να οργανωθούν οι αντιδράσεις του λαού, των εργαζομένων των συνταξιούχων, της νεολαίας, ειδικά τις μέρες ψήφισης.
Η πανελλαδική απεργία στις 20 Νοέμβρη με την επιτυχία που σημείωσε, παρά τα προβλήματα που δημιουργεί η πολυδιάσπαση, έδειξε πως υπάρχει η άσβεστη φλόγα της διάθεσης για κινητοποίηση σε ευρύτατα τμήματα του λαού και σε νέα πανεργατική κινητοποίηση.