Ύστερα από τα σενάρια που αναπαράχθηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα και σε όλη τη διάρκεια των Χριστουγέννων από τα κυρίαρχα ΜΜΕ και προέβλεπαν την παράταση των χειμερινών διακοπών κατά μία ή δύο εβδομάδες εξαιτίας της μεγάλης διασποράς στη χώρα μας της νέας μετάλλαξης Όμικρον, τελικά η κυβέρνηση αποφάσισε το άνοιγμά τους στις 10 Γενάρη. Η κυβέρνηση στήριξε τις αποφάσεις της πάνω σε τρία βασικά επιχειρήματα. Πρώτον ότι η μέχρι τώρα πολιτική που εφάρμοσε από την έναρξη της σχολικής χρονιάς κρίνεται επιτυχημένη διότι έκλεισαν ελάχιστα τμήματα, δεύτερον ότι στο σχολείο υπάρχει αυστηρή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων και τρίτον ότι οι μαθητές έχουν ανάγκη την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία και τα ανοιχτά σχολεία, τα οποία στερήθηκαν κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Σε ό,τι αφορά το πρώτο κυβερνητικό επιχείρημα, σε όλη τη διάρκεια των χειμερινών διακοπών σε απανωτές δηλώσεις τους μάλιστα τα κυβερνητικά στελέχη δήλωναν ότι τα πρωτόκολλα με τα οποία λειτούργησαν όλη την προηγούμενη περίοδο τα σχολεία, από την έναρξη της σχολικής χρονιάς μέχρι τις διακοπές των Χριστουγέννων, κρίθηκαν ιδιαίτερα επιτυχημένα, αφού -όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε- τα τμήματα που ανέστειλαν τη λειτουργία τους ήταν ελάχιστα. Και πώς να μην ήταν άλλωστε ελάχιστα, αφού για να ανασταλεί η λειτουργία ενός τμήματος χρειάζεται να ασθενήσουν με κορονοϊό το 50% + 1 των μαθητών. Θέλησε έτσι η κυβέρνηση να καλλιεργήσει μια επίπλαστη εικόνα σχετικά με την πραγματικότητα που κυριαρχεί στα σχολεία, υποβάλλοντας την αντίληψη ότι με την πολιτική της κατάφερε να περιορίσει την μετάδοση του κορονοϊού στα πλαίσια του σχολείου, λέγοντας μάλιστα πως με την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα σχολεία ήταν απόλυτα προετοιμασμένα και έτοιμα να διαχειριστούν τις συνέπειες της πανδημίας στη λειτουργία τους.
Τώρα η κυβέρνηση κομπάζει ότι τα πάντα είναι έτοιμα για την επαναλειτουργία των σχολείων και πως πάρθηκαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ομαλή συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Και ποια μέτρα πήρε η κυβέρνηση για να θωρακίσει τα σχολεία, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς απέναντι στην πανδημία; Τα μέτρα αυτά προβλέπουν ένα επιπλέον self test για τους μαθητές και αυτό μόνο για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων, ενώ από την δεύτερη εβδομάδα και μετά θα διενεργούνται κανονικά τα δύο τεστ που ίσχυαν μέχρι τώρα. Παράλληλα, η κυβέρνηση παρουσιάζει ως αξιοσημείωτη αλλαγή σε σχέση με πριν ότι πλέον θα διενεργούνται και τεστ για τους εκπαιδευτικούς, με όσους όμως από αυτούς δεν έχουν εμβολιαστεί να επωμίζονται οι ίδιοι το κόστος τους. Αυτά είναι τα περιβόητα μέτρα με τα οποία η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει ότι δήθεν έχει προετοιμάσει τα σχολεία για το άνοιγμά τους. Στην πραγματικότητα, τα συγκεκριμένα μέτρα όχι μόνο δεν διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία των σχολείων και την απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όχι μόνο δεν διασφαλίζουν τον καλύτερο έλεγχο και την καλύτερη εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων όπως ισχυρίζονται τα κυβερνητικά στελέχη, αλλά αντίθετα αφήνουν έκθετους τους μαθητές και τις οικογένειές τους καθώς και τους εκπαιδευτικούς στις συνέπειες της πανδημίας που καθημερινά δίνει δεκάδες χιλιάδες μολύνσεις. Ακόμα, η κυβέρνηση εξακολουθεί να εφαρμόζει τη διχαστική και εκδικητική πολιτική της απέναντι σε όσους δεν έχουν εμβολιαστεί, αναγκάζοντάς τους να σηκώσουν όλο το οικονομικό βάρος διενέργειας των τεστ που απαιτούνται. Αντί δηλαδή η κυβέρνηση να δώσει δωρεάν τεστ σε όλους, εφαρμόζει για μια ακόμα φορά μια πολιτική κοινωνικού κανιβαλισμού που αναπαράγει ξανά και ξανά το αντιδραστικό ιδεολόγημα της ατομικής ευθύνης για να μετακυλήσει στις πλάτες των εργαζομένων τις βαρύτατες δικές της ευθύνες για την εγκληματική διαχείριση της πανδημίας.
Από την άλλη, μόνο οργή μπορεί να προκαλέσει το επιχείρημα ότι οι μαθητές έχουν ανάγκη την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, όταν αυτό εκφέρεται από κυβερνητικά χείλη. Πάει πολύ, αυτοί που καταδίκασαν το μαθητικό πληθυσμό της Ελλάδας στο μαρτύριο της πολύμηνης τηλεκπαίδευσης τις δύο προηγούμενες σχολικές χρονιές, που υπέγραψαν τις σκανδαλώδεις συμβάσεις με την Cisco για την πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης webex να μιλούν τώρα για την αναγκαιότητα της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η αναγκαιότητα της δια ζώσης εκπαίδευσης είναι αδιαπραγμάτευτη. Πρώτο το εκπαιδευτικό κίνημα, μέσα στις πιο σκληρές συνθήκες τις καραντίνας και των lockdown, πρόβαλλε το αίτημα για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία κόντρα στο αντιπαιδαγωγικό μέτρο της τηλεκπαίδευσης. Το ίδιο και σήμερα, τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν στην ώρα τους και με όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας. Και μέτρα προστασίας δεν μπορεί να είναι το επιπλέον τεστ την 1η εβδομάδα λειτουργίας. Μέτρα προστασίας σημαίνει τμήματα με 15 και όχι 30 μαθητές στο τμήμα με ταυτόχρονες προσλήψεις εκπαιδευτικών και όχι συγχωνεύσεις τμημάτων εν μέσω πανδημίας και περικοπές θέσεων εργασίας, όπως συνέβη φέτος. Ταυτόχρονα χρειάζονται προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριστών και καθαριστριών στα σχολεία και εξοπλισμός των σχολείων με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό. Πάνω απ’ όλα χρειάζεται ουσιαστική ενίσχυση του ΕΣΥ, διότι μόνο ένα πλήρως στελεχωμένο και εξοπλισμένο δημόσιο σύστημα υγείας μπορεί να αντιμετωπίσει ουσιαστικά την πανδημία. Κόντρα στην εγκληματική διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση και ενάντια στην πολιτική της που αφήνει για μια ακόμα φορά τα σχολεία ανοχύρωτα απέναντι στον κορονοϊό, οι εκπαιδευτικοί να προβάλουν τα δίκαια αιτήματά τους παλεύοντας για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ