Ψηφίστηκε την εβδομάδα που πέρασε το νομοσχέδιο του υπ. Εργασίας για την ιδιωτικοποίηση του ΕΦΚΑ με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης». Οι εργαζόμενοι του φορέα, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στη ψήφισή του, πραγματοποίησαν δύο 24ωρες απεργίες. Την πρώτη, την Τετάρτη 16/2, με μαζική συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Εργασίας και συνέχισαν την επόμενη μέρα, Πέμπτη 17/2, με νέα 24ωρη απεργία, με συγκέντρωση έξω από τη Βουλή. Η δεύτερη 24ωρη, την τελευταία στιγμή, έλαβε και μια «στήριξη» της ΑΔΕΔΥ, η οποία εξαντλήθηκε να καλέσει σε συμμετοχή …..μόνο συνδικαλιστικά στελέχη, παρόλο που η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του ΕΦΚΑ είναι ένα ζωτικής σημασίας θέμα που θα έπρεπε να αντιμετωπισθεί με πανεργατική κινητοποίηση. Ακόμα χειρότερα οι ηγεσίες της ΓΣΕΕ , του ΕΚΑ και άλλες ανώτερες συνδικαλιστικές οργανώσεις δεν έκαναν το παραμικρό, αφήνοντας μόνους τους εργαζόμενους στα ασφαλιστικά ταμεία στην κινητοποίησή τους και στην απόκρουση του νομοσχεδίου. Οι απεργοί εργαζόμενοι του ΕΦΚΑ επανέλαβαν για άλλη μια φορά ότι ο νόμος του Χατζηδάκη οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση του οργανισμού, παρά τα όσα παραπλανητικά ισχυρίζεται ο υπουργός. Ενώ, όπως αναφέρουν ούτε ένα άρθρο του νομοσχεδίου δεν αφορά:
-Την αύξηση προσωπικού στα τμήματα συντάξεων.
-Τη δημιουργία λειτουργικών συστημάτων ώστε να γίνονται ταχύτερα οι απονομές.
-Τον ενιαίο κανονισμό παροχών για την απονομή των συντάξεων προς όφελος των συνταξιούχων.
-Την αύξηση συντάξεων.
Προηγήθηκε όπως πάντα της ψήφισης, το ανούσιο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης. Η διαδικασία, όπως ήταν αναμενόμενο δεν προκάλεσε καμιά απολύτως αλλαγή στον νόμο που κατατέθηκε. Έτσι τα βασικά του σημεία παραμένουν ακριβώς όπως εδώ και καιρό διαλαλεί όπου σταθεί κι όπου βρεθεί ο υπουργός.
- Προβλέπεται η δυνατότητα πρόσληψης Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με τριετή θητεία (και δυνατότητα ανανέωσης άπαξ) τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Στο άρθρο προβλέπεται ουσιαστικά η παράκαμψη όλης της διαδικασίας που ισχύει στο δημόσιο για την κάλυψη παρόμοιων θέσεων. Οι προκηρύξεις δε θα διενεργούνται από τον ΑΣΕΠ, αλλά με τη «σύμπραξη» του ΑΣΕΠ. Τα αρχικά κριτήρια επιλογής περιλαμβάνουν λιγότερα τυπικά προσόντα απ’ ό,τι απαιτούνται στο σύστημα επιλογής προϊσταμένων. Εντελώς απροκάλυπτα η όλη διαδικασία βρίθει αδιαφάνειας, καθώς ανάμεσα στα άλλα η επιλογή μπορεί να στηρίζεται στη συνέντευξη ή στην απόφαση του ΔΣ του ΕΦΚΑ, στο οποίο ο εκάστοτε διορισμένος από την κυβέρνηση Διοικητής, έχει τη σχετική πλειοψηφία. Δηλαδή, τα στελέχη του δημοσίου με χρόνια προϋπηρεσία θα παραμερίζονται με σχετική ευκολία, για να προσληφθούν οι «ημέτεροι» με διάτρητες διαδικασίες επιλογής.
Είναι δε άκρως προκλητικές οι αμοιβές που προβλέπει το νομοσχέδιο για τον νέο Διοικητή, όπως και για τον επικεφαλής της Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών και τους γενικούς διευθυντές. Όλοι αυτοί λοιπόν θα αμείβονται με μισθούς πάνω από 8.000 ευρώ. Ενώ για τους υπόλοιπους διευθυντές όπως και για τα 43 και πλέον στελέχη της Μονοπρόσωπης Εταιρίας «Αξιοποίησης» Ακινήτων προβλέπονται μισθοί πάνω από 4.000 ευρώ. Όλα αυτά την ώρα που οι μισθοί στον δημόσιο τομέα για αντίστοιχες θέσεις είναι δραματικά χαμηλότεροι, ενώ συνολικά οι μισθοί παραμένουν πετσοκομμένοι και καθηλωμένοι εδώ και χρόνια, όσο δε για τον ιδιωτικό τομέα είναι γνωστό ότι η κυβέρνηση αρνείται να αυξήσει τον κατώτατο μισθό.
Επιπλέον, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι οι μισθοί αυτοί θα «μοιραστούν» σε «δικά τους παιδιά» προβλέπει την αύξηση των θέσεων μετακλητών του Διοικητή και των Υποδιοικητών του ΕΦΚΑ. Την ώρα που ο οργανισμός, όπως συνολικά το δημόσιο, έχουν υποστεί σημαντική μείωση προσωπικού εδώ και αρκετά χρόνια, λόγω συνταξιοδοτήσεων, είναι πραγματικά πρόκληση να προβλέπεται η κάλυψη ειδικά υψηλόβαθμων υπαλλήλων προς ακόμη μια εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων και βολέματος «ημετέρων». - Προσδιορίζεται σύστημα «επιβράβευσης παραγωγικότητας» σε όλον τον ΕΦΚΑ.
Το εν λόγω σύστημα σκοπό έχει την εξατομίκευση των μισθών για το προσωπικό του Οργανισμού, με τροποποιήσεις όσον αφορά στην καταβολή μπόνους σε ορισμένους τομείς (π.χ. έκδοση συντάξεων), αλλά και «κυρώσεις» σε βάρος άλλων που θα κρίνονται μη «παραγωγικοί», προωθώντας τη λογική του «καρότου και του μαστίγιου», φορτώνοντας τις ευθύνες για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων στους εργαζόμενους, που εδώ και χρόνια αναμετρώνται με την αποψίλωση του προσωπικού, μια από τις κύριες αιτίες της κακής κατάστασης του οργανισμού. - Συστήνεται Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών για την πιο συστηματική αντιμετώπιση των καταγγελιών που αφορούν στον ΕΦΚΑ και ειδικές πειθαρχικές διατάξεις.
- Επιβάλλεται σύστημα προμηθειών με συνοπτικές διαδικασίες κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας που υπάρχει για τις δημόσιες συμβάσεις, το οποίο ανοίγει το δρόμο για σκανδαλώδεις αναθέσεις και διασπάθιση δημοσίου χρήματος.
- Προωθείται η «αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού με τίτλο «Εταιρεία Ακινήτων e-ΕΦΚΑ», η οποία θα προωθήσει το ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ. Μιας περιουσίας, που ανέρχεται σε 400 ακίνητα και κοστολογείται στο 1 δισ. ευρώ. Και παρότι ο ΕΦΚΑ αποτελεί αποκλειστικό μέτοχο της εταιρείας, δεν θα έχει καμιά δυνατότητα παρέμβασης ή ελέγχου των αποφάσεων του ΔΣ της, το οποίο θα διοριστεί απευθείας από τον υπουργό. Πραγματικά δεν θα μπορούσε να στηθεί ευκολότερα το πέρασμα των ακινήτων του οργανισμού στα ιδιωτικά συμφέροντα.
- Μεταφέρονται κρίσιμες αρμοδιότητες από το ΔΣ του ΕΦΚΑ στον διορισμένο Διοικητή, ενώ παύουν παράλληλα τα όποια εκπαιδευτικά προγράμματα για την επιμόρφωση των υπαλλήλων.
Ο στόχος της κυβέρνησης δεν είναι άλλος από τη συνολική ιδιωτικοποίηση του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης. Μετά την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης, σειρά έχει ο ΕΦΚΑ για να προχωρήσει ακάθεκτη στον εκφυλισμό και στο ξεπάστρεμα του ασφαλιστικού συστήματος. Για να μην μείνει κανένας «αδύναμος κρίκος» στην αλυσίδα που θα λυμαίνεται τα χρήματα που οι εργαζόμενοι πληρώνουν για την Ασφάλισή τους, δηλαδή για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψή τους, και για τη συνταξιοδότησή τους, θα πρέπει και ο ΕΦΚΑ να έχει ιδιωτικό χαρακτήρα. Άλλωστε, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Π. Τσακλόγλου, σε παρουσίαση μελέτης του ΙΟΒΕ,αναφερόμενος στα Επαγγελματικά Ταμεία και για το πού προορίζονται οι εισφορές των εργαζομένων, δεν θα μπορούσε να το πει πιο ξεκάθαρα. Επανέλαβε για μια ακόμα φορά πως ο δεύτερος πυλώνας ασφάλισης, προορίζεται για να αποτελέσει πηγή χρηματοδότησης επενδύσεων. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «βασική υπηρεσία των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης είναι η επένδυση».
Ένας φορέας με δημόσιο χαρακτήρα, όπως είναι σήμερα ο ΕΦΚΑ, δεν θα συνεργαζόταν ομαλά στην προώθηση αυτής της διαδικασίας. Η ιδιωτικοποίηση του ΕΦΚΑ είναι μια ακόμη προϋπόθεση ώστε η διαχείριση των εισφορών – του μόχθου των εργαζομένων – να περνά ανεμπόδιστα στα χέρια των αετονύχηδων επενδυτών, οι οποίοι θα κερδοσκοπούν καταληστεύοντάς τες.