Με την ανακοίνωση της εξόδου της Ελλάδας από την «ενισχυμένη εποπτεία» ο Μητσοτάκης και άλλα κυβερνητικά στελέχη επιδόθηκαν σε πανηγυρισμούς και διθυράμβους για την ιστορική τάχα ημέρα της 20ης Αυγούστου, όπως την αποκάλεσε ο Μητσοτάκης, που δηλώνει θριαμβολογώντας: «Η Ελλάδα δεν είναι πια το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης. Αλλά ένας αξιόπιστος εταίρος, ένα κράτος που συνδιοργανώνει τις εξελίξεις. Που δεν αδικείται αλλά ηγείται. Με το βλέμμα στην ανάπτυξη της οικονομίας και τη σκέψη στην ανακούφιση της κοινωνίας».
Φυσικά η πραγματικότητα βρίσκεται στον αντίποδα των δηλώσεων αυτών. Βρίσκεται ακριβώς σε αντίθεση με τις δηλώσεις των κυβερνητικών στελεχών ( Σταϊκούρας κλπ) που πανηγυρίζουν πως τάχα με την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία η Ελλάδα θα ασκεί ελεύθερα την οικονομική της πολιτική, με προτεραιότητες που θα προσδιορίζονται από την κυβέρνηση και όχι από τις Βρυξέλες, ενώ θα υπόκεινται στους ίδιους κανόνες ελέγχου όπως οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.

Φτάνει να διαβάσει κανείς την ανακοίνωση της Κομισιόν που διαγράφει με ακρίβεια τα πλαίσια μέσα στα οποία είναι υποχρεωμένη να κινηθεί η Ελλάδα μετά την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία για να αντιληφθεί πόσο απέχουν οι παραπλανητικές και δημαγωγικές δηλώσεις Μητσοτάκη από την πραγματικότητα. Η ανακοίνωση αναφέρει συγκεκριμένα: « Η λήξη της ενισχυμένης εποπτείας …θα ολοκληρώσει την επιστροφή της Ελλάδας στο τακτικό πλαίσιο οικονομικής εποπτείας. Αυτό σημαίνει ότι παρακολούθηση της οικονομικής και χρηματοδοτικής κατάστασης της Ελλάδας θα συνεχιστεί τόσο στο πλαίσιο της μεταπρογραμματικής εποπτείας όσο και στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (EMS) θα συνεχίσει την παρακολούθηση της ικανότητας αποπληρωμής του χρέους και της υλοποίησης του σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ελλάδας».

Ο Σταϊκούρας δήλωσε ότι μπαίνουμε σε μια εποπτεία αντίστοιχη των χωρών όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Κύπρος. Βέβαια η οικονομική εποπτεία, ο έλεγχος και οι κατευθύνσεις του Eurogroup απέναντι στην Ελλάδα δεν άφηναν περιθώρια για μια αυτόνομη, ανεξάρτητη οικονομική πολιτική για την Ελλάδα.
Ήδη η πρώτη μεταπρογραμματική αξιολόγηση από τους θεσμούς θα ξεκινήσει -σύμφωνα με πληροφορίες- στις 11 Οκτωβρίου, με ένα από τα βασικά θέματα τις 22 εκκρεμότητες, και ταυτόχρονα θα ασχοληθεί με τη γενικότερη πορεία της οικονομίας ενόψει της κατάθεσης του προσχεδίου προϋπολογισμού στις 3 Οκτώβρη. Στη συνέχεια, τον προσεχή Νοέμβρη θα δημοσιευτεί η πρώτη έκθεση μεταπρογραμματικής εποπτείας της Ελλάδας.

Είναι γνωστό ότι το έλλειμμα της Ελλάδας ανέρχεται σε 189% του ΑΕΠ. Επιπλέον εκκρεμούν δάνεια που πήρε η Ελλάδα για την κρίση του ευρώ που λήγουν το 2030. Πρέπει να προστεθεί ότι η παρακολούθηση θα συνεχιστεί μέχρι την εξόφληση του 75% του χρέους της χώρας, δηλαδή έως το 2059. Όμως η βάση της ειδικής μεταχείρισης της Ελλάδας από το Eurogroup οφείλεται στην οικονομική κατάσταση της χώρας, δηλαδή την οικονομική της αδυναμία. Η επί δεκαετίες οικονομικοπολιτική της εξάρτηση δεν επιτρέπει την αυτόνομη οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας, με αποτέλεσμα να παραμένει υποχείριο και δέσμια των επιταγών των ισχυρών ευρωπαϊκών χωρών.

Η οικονομική εξάρτηση δεν επιτρέπει αυτόνομη ανάπτυξη

Ο Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του με την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία προσδοκούν -εκτός από τα όποια πολιτικά οφέλη- και την ενίσχυση της προσέλευσης των ξένων και ντόπιων επενδυτών.
Οι άμεσες ξένες επενδύσεις, στις οποίες βασίζεται η κυβερνητική πολιτική, είναι μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε επιχειρήσεις της εγχώριας αγοράς από επενδυτή του οποίου η έδρα βρίσκεται στην αγορά ξένης χώρας. Η επένδυση γίνεται με πρωταρχικό στόχο τη δυνατότητα ελέγχου στο management της εγχώριας επιχείρησης από τον επενδυτή. Η εταιρεία που κάνει την επένδυση ουσιαστικά αποκτά θυγατρική εταιρεία.

Ανάγλυφη είναι η εικόνα της κακής οικονομικής κατάστασης της χώρας από μερικά ενδεικτικά στοιχεία: το 95% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα ( 680.200 ) απασχολεί το πολύ ως εννέα άτομα, ενώ υπάρχουν μόνο 550 μεγάλες επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 250 εργαζόμενους και αυτές πραγματοποιούν το 32% του συνολικού τζίρου.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2019 δραστηριοποιήθηκαν στην Ελλάδα 3.406 αλλοδαπές επιχειρήσεις στους τομείς της βιομηχανίας, των κατασκευών, του εμπορίου και των υπηρεσιών. Τα στοιχεία αφορούν επιχειρήσεις που έχουν έδρα την Ελλάδα και έχουν ποσοστά συμμετοχής άνω των 50% στο μετοχικό τους κεφάλαιο από μετόχους που εδρεύουν στην αλλοδαπή.
Ήδη δραστηριοποιούνται γερμανικές εταιρείες στους τομείς των:
αερομεταφορών, αεροπλοΐας, αεροδιαστημικής
αυτοκινητοβιομηχανίας
ενέργειας, πράσινης οικονομίας
διαχείρισης αποβλήτων
ταχυμεταφορών, logistics
φαρμακοβιομηχανιών
τεχνολογίας πληροφορικής και λογισμικού
νεοτεχνολογίας
ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών
αγροδιατροφών

Σημαντικότερες γερμανικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι: ADAC, ADIDAS, AIR BERLIN, ALLIANZ, BASF, BAYER, BEIER DORF, BMW, BOSH, BOEHPINGER, COM­MERZBANK, DEUTSCHE BANK, DEU­T­SCHE MESSE, HENKEL, HOCHTIEF, INGELHEIM, LIDLE, LINDE, LUFTHANSA, M & M MILLITZER & MUENCH MEDIA­MARKT, MERCEDES, MERCK, MURTH, SANOKI AVENTIS, SAP, SCHENKER, SCHUECO, SIEMENS, SMA, THYSSEN, TUV, VOLKSWAGEN.
Σημαντικές επενδύσεις στην Ελλάδα έχουν γαλλικές εταιρείες σε πολλούς τομείς, κυρίως της ενέργειας, των υποδομών, των μεταφορών, της αγροδιατροφικής βιομηχανίας και του τουρισμού. Στη χώρα μας επιχειρούν περίπου 120 θυγατρικές εταιρείες γαλλικών ομίλων και επιχειρήσεων, μικτές επιχειρήσεις ή κοινοπραξίες με αντίστοιχες ελληνικές.

Οι 120 γαλλικές εταιρείες που επιχειρούν στην ελληνική αγορά καταλαμβάνουν την 5η θέση των ξένων άμεσων επενδύσεων. Οι γαλλικοί όμιλοι έχουν επιδείξει ενδιαφέρον στα προγράμματα αποκρατικοποιήσεων της χώρας. Συγκεκριμένα η TERMINAL Link SAS σε κοινοπραξία με τις Deutsche Invest Equity Partners Gmbh και Belterra Investments Ltd απέκτησαν το 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Αντίστοιχα οι ιταλικές επενδύσεις στην Ελλάδα καλύπτουν το 10% περίπου του συνολικού ξένου επενδυμένου κεφαλαίου. Οι ιταλικές εταιρείες έχουν επενδύσει στην Ελλάδα σε πάρα πολλούς τομείς, όπως τσιμεντοβιομηχανία Italcimenti, χημική βιομηχανία Κera­coll, χρώματα-υλικά βαφής Milesi, υποδομές διαδικτύου Τelecom Italia μέσω της Sparcle Greece, αεροδιαστημική Sitael Planeket, εκδοσεις Mondatori μέτοχος ομίλου «Αττικές Εκδόσεις», υπηρεσίες ασφαλειών Assicurationi Generali, φυγοκεντρικά μηχανήματα Pieralisi, τρόφιμα Barilla Spa και Euricon Spa, γαλακτοκομικά προϊόντα Coopertal Spa, oοινοπνευματώδη Campati Spa που εξαγόρασε την Ούζο 12, ζαχαρώδη Ferrero, υπηρεσίες εστίασης Aurogrill εστιατόρια κατά μήκος Εθνικών Οδών, δομικά υλικά MAPEI και εταιρείες ένδυσης και αξεσουάρ, αυτοκινητοεμπορία, κατασκευαστικές.

Για την περίοδο 1992-2015 οι ιταλικές εταιρείες καλύπτουν το 10% του συνολικού επενδυμένου κεφαλαίου ενώ αντιπροσωπεύουν το 5% των άμεσων ξένων επενδύσεων.
Φυσικά από τον κατάλογο των επενδυτών δεν λείπουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως οι Σκανδιναβικές, η Αυστρία, η Ολλανδία κ.ά.
Οι εξαγορές επίσης ελληνικών εταιρειών από ευρωπαϊκούς οικονομικούς κολοσσούς είναι μια σοβαρή παράμετρος που δείχνει την αδυναμία της ελληνικής οικονομίας έναντι των ισχυρών ευρωπαϊκών οικονομιών.

Σε όλους τους κλάδους κορυφαίες επιχειρήσεις ανήκουν πλέον σε ξένα συμφέροντα:
ΑΒ Βασιλόπουλος, MISKO, ΕΛΑΪΣ, EBΓΑ, ΔΕΛΤΑ, ΠΙΤΣΟΣ, ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ, ΑΛΦΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ, ΦΟΙΝΙΞ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ , INTERAMERIKAN, RILKEN, EURO­DRIP, MARFIN, MINOAN LINES, HEL­LENIC SEAWAY, S & B ΟΡΥΚΤΑ (πρώην Αργυρομεταλλευμάτων), ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ, ΡΟΚΚΑΣ ΑΕΒΕ, ΑΓΕΤ Ηρακλής, Αστέρας Βουλιαγμένης, φαρμακοβιομηχανία Pharma­then, ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΚΑΕ, όλες εξαγορασμένες από πολυεθνικούς κολοσσούς ευρωπαϊκών συμφερόντων.

Μεταρρυθμίσεις για ξένες επενδύσεις στο επίκεντρο της εποπτείας

Παρόλο που κηρύχτηκε το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας, η παρακολούθηση θα συνεχιστεί σε άλλα πλαίσια. Θα ενταθεί στο έπακρο «ενισχυμένη εποπτεία» στους τομείς των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων. Αυτό εξάλλου τονίζεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν όπου αναφέρει ότι «Σημαντικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις θα συνεχίσουν να παρακολουθούνται στο πλαίσιο της υλοποίησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας». Χαρακτηριστική είναι και η δήλωση του Πάολο Τσεντιλόνι, επίτροπου οικονομίας του Eurogroup, που είπε ότι θα συνεχίσει να στέκεται στο πλευρό της Ελλάδας και θα συνεργαστεί μαζί της για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων που ορίζεται στο φιλόδοξο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.

Στην κατεύθυνση αυτή παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μεγάλη κινητικότητα τόσο από την κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και από ξένους κυβερνητικούς και διεθνείς οικονομικούς παράγοντες. Ενδεικτικά έχουμε τις συναντήσεις:
-Συνάντηση του πρωθυπουργού Μητσοτάκη – Μάρκους Σέντερ (πρωθυπουργός Βαυαρίας) για διμερή οικονομική και επιχειρηματική συνεργασία.
-Συναντήσεις με πλήθος παραγόντων, φορέων και στελεχών επιχειρηματικών ομίλων του Μητσοτάκη στην Ελβετία στα πλαίσια του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.
-Συνάντηση Μητσοτάκη με την αντιπροσωπεία της Κίνησης Γαλλικών Επιχειρήσεων, του μεγαλύτερου συνδέσμου βιομηχανιών και επιχειρήσεων της Γαλλίας.
-Η πρόσφατη συνάντηση Μητσοτάκη με το διάδοχο του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν.
Ανάλογες συναντήσεις με οικονομικούς παράγοντες είχαν και άλλα κυβερνητικά στελέχη, όπως ο Α. Γεωργιάδης.

Τελικά η έξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία σε τίποτα δεν πρόκειται να ωφελήσει τον εργαζόμενο λαό. Αντίθετα θα ενισχύσει τους διάφορους ντόπιους και ξένους οικονομικούς κολοσσούς που με την «πράσινη ανάπτυξη» σημαία τους θα εκμεταλλευτούν ακόμη περισσότερο το λαό και τη χώρα μας και θα σφίξουν περισσότερο το βρόγχο της οικονομικής εξάρτησης της Ελλάδας.