Δύο μήνες μετά την έναρξη της καραντίνας και την επιβολή σκληρών αντεργατικών και αντιλαϊκών μέτρων, μπροστά στην άρση των περιορισμών και των απαγορεύσεων, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνεχίζει να εφαρμόζει την αντιδραστική της πολιτική σε όλους τους τομείς.
Σε ό,τι αφορά στην εκπαίδευση, πρώτον, η κυβέρνηση έφερε την τηλε-εκπαίδευση. Στα τριτοβάθμια ιδρύματα, πρακτικά σε ένα μεγάλο μέρος τμημάτων, το σύστημα έπεφτε συνεχώς, με φοιτητές να μένουν έξω από τις «διαλέξεις». Ταυτόχρονα, υπάρχει και ένα άλλο κομμάτι φοιτητών, από τα πιο φτωχά λαϊκά στρώματα που ήταν εξαρχής εκτός της τηλεκπαίδευσης, αφού δεν είχε πρόσβαση στα αναγκαία μέσα γι’ αυτήν και αφού η κυβέρνηση φρόντισε να μην του τα παρέχει, πετώντας στον Καιάδα για άλλη μια φορά την «πλέμπα». Η κυβέρνηση και το Υπουργείο μετά από αυτά δηλώνουν ότι η τηλεκπαίδευση ήρθε για να μείνει και γι’ αυτό το φοιτητικό κίνημα έχει κάθε λόγο να βρεθεί απέναντι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και στο μέλλον, το οποίο υπονομεύει την ποιότητα των σπουδών των φοιτητών και ορθώνει ακόμα μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς στην παιδεία.
Δεύτερον, εν μέσω πανδημίας, ενώ η κυβέρνηση καλεί το λαό και τη νεολαία να βάλουν πλάτες για να ξεπεραστεί η κρίση, το Υπουργείο Παιδείας έφερε σε διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία. Ένα βαθιά αντιλαϊκό -αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο που προβλέπει την κακόφημη αξιολόγηση, με σκοπό τη μείωση των δημοσίων δαπανών για την παιδεία, την επαναφορά της κακόφημης «Τράπεζας Θεμάτων» και της βάσης του 10, την αύξηση των μαθητών ανά τάξη στο δημοτικό και αρκετά ακόμη, μαζί με την αυστηροποίηση των κριτηρίων των μετεγγραφών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τρίτον, σε πολλά τμήματα καθηγητές, με την πλήρη κάλυψη των Κοσμητειών, των Πρυτανειών και τελικά και του Υπουργείου, βρήκαν χρυσή ευκαιρία για να οξύνουν ακόμα περισσότερο την εντατικοποίηση των σπουδών. Επιπλέον εργασίες, επιπλέον ύλη, μαθήματα τα σαββατοκύριακα και πόσα άλλα συνέβησαν εν μέσω παγκόσμιας πανδημίας.
Με αυτά τα δεδομένα, τώρα η κυβέρνηση έπρεπε να άρει την καραντίνα, γιατί «η οικονομία δεν άντεχε άλλο». Την ίδια στιγμή, ανοίγει τα σχολεία χωρίς να εξασφαλίζει τα απαραίτητα και το ίδιο συμβαίνει και στα τριτοβάθμια ιδρύματα, όπου στις 25 Μάη θα ανοίξουν τα εργαστήρια. Οι εξεταστικές πλησιάζουν, αλλά τα συγγράμματα δεν έχουν διανεμηθεί ακόμα από τον Εύδοξο, με ευθύνη της κυβέρνησης. Μια σειρά από Πρυτανείες συνεχίζουν στο μοντέλο του υπουργείου και προτείνουν τηλε-εξεταστική. Εξ αποστάσεως εξεταστική, στην οποία τα μόνα σίγουρα θα είναι οι καθηγητικές αυθαιρεσίες, τα τεχνικά προβλήματα, αλλά και ο αποκλεισμός των πιο φτωχών φοιτητών που δεν θα έχουν τα μέσα (υπολογιστή και πρόσβαση στο διαδίκτυο) για να συμμετάσχουν. Και αυτό είναι το «καλό» σενάριο, αν συνυπολογίσουμε ότι σε διάφορες σχολές ακούγεται μέχρι και το να μη γίνει καθόλου εξεταστική. Αυτές είναι οι συνέπειες της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής που χρόνια τώρα ακολουθούν οι αντιλαϊκές κυβερνήσεις των μνημονίων, αυτές είναι οι συνέπειες της πολιτικής που υπηρετεί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Την ίδια στιγμή που τα κυβερνητικά στελέχη καυχιούνται πως αντιμετώπισαν με «συντεταγμένο και οργανωμένο τρόπο την πανδημία», η εκπαίδευση και ιδιαίτερα η τριτοβάθμια βαθμίδα της, βρίσκεται αντιμέτωπη με την αδυναμία των «εκσυγχρονισμένων» πανεπιστημίων και ενός ολόκληρου μηχανισμού που διαθέτει το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση, όχι για την οργάνωση ολόκληρου του εκπαιδευτικού χάρτη, αλλά για το πιο απλό, την εξασφάλιση μιας εξεταστικής!
Για το φοιτητικό κίνημα το δίλημμα δεν είναι αν θα χτυπιούνται τα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας με καραντίνα ή χωρίς. Ούτε το “τηλε-εξεταστική ή χαμένο εξάμηνο”. Δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο το ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να εξασφαλίσει τα αναγκαία υγειονομικά μέτρα, να παρέχει μάσκες και αντισηπτικά, να βρει κτήρια και εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό. Ιδιαίτερα όταν την ίδια στιγμή ανοίγουν τα σχολεία και χιλιάδες μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα κληθούν να δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις, είναι το λιγότερο υποκρισία να ισχυρίζεται η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και οι διοικήσεις των σχολών πως δεν μπορεί να γίνει δια ζώσης εξεταστική. Οι φοιτητές καλούνται να παλέψουν απέναντι σε αυτή την αντιλαϊκή-αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης και εν όψει της εξεταστικής, καλούνται να αγωνιστούν μέσα από τους συλλόγους για την πλήρη απόρριψη της τηλε-εξεταστικής που αποκλείει φοιτητές που δε διαθέτουν υπολογιστή και πρόσβαση στο διαδίκτυο, για να καλυφθούν όλα τα μεταφορικά έξοδα φοιτητών που σπουδάζουν έξω από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους, για λελογισμένη μείωση της εξεταστέας ύλης (με δεδομένο το πώς “έγιναν” μαθήματα 2 μήνες). Ταυτόχρονα, για την παροχή όλων των αναγκαίων μέσων προστασίας (μάσκες και αντισηπτικά), για την άμεση πρόσληψη εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού για τις ανάγκες των σχολών, για να δοθούν όλα τα συγγράμματα. Τέλος, για να μην περάσει η εντατικοποίηση των σπουδών και για τη διεξαγωγή διπλής εξεταστικής τον Σεπτέμβρη.
Μπροστά στην εξεταστική του εαρινού εξαμήνου, η Φοιτητική Πορεία εξέδωσε ανακοίνωση, ενώ συμμετείχε τόσο στις εκπαιδευτικές κινητοποιήσεις, όσο και σε παραστάσεις διαμαρτυρίας στις διοικήσεις των σχολών και στην προσπάθεια για την πραγματοποίηση γενικών συνελεύσεων στις σχολές που παρεμβαίνει.