Το καλοκαίρι που πέρασε, τα δεκάδες περιστατικά βλαβών και παράνομων διαδικασιών που κάποια από αυτά οδήγησαν σε ατυχήματα, ακόμη και σε θανάτους, ανέδειξαν την ανυπαρξία μέτρων ασφάλειας σε πλοία και λιμάνια της χώρας, επιβεβαιώνοντας την απάνθρωπη αδιαφορία κυβέρνησης και πλοιοκτητών για τη ζωή επιβατών και εργαζομένων.

Την πραγματικότητα αυτή αναγκάζονται να περιγράψουν ακόμη και εγχώρια όπως και ξένα αστικά μέσα ενημέρωσης. Όπως το σχόλιο που έγραψε σε αγγλόφωνο ιστότοπο, Ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας για την κατάσταση στην ελληνική ακτοπλοΐα αυτό το καλοκαίρι, όπου σημειώνει τον συνδυασμό υψηλών τιμών και κακών υπηρεσιών, τις καθυστερήσεις και το χάος που επικρατεί με τις κρατημένες θέσεις, την υπερφόρτωση κ.ά.

Εντός Αυγούστου, στη Σαντορίνη, σημειώθηκε τραυματισμός δύο ημεδαπών επιβατών, ηλικίας 53 και 35 ετών, στο επιβατηγό οχηματαγωγό-ταχύπλοο «Champion Jet 1», σημαίας Κύπρου, στο λιμάνι του Αθηνιού. Ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο το πλοίο «Σαόνησος» κατά τον κατάπλου του στο λιμάνι του Γαυρίου στην Άνδρο και ενώ επικρατούσαν έντονα καιρικά φαινόμενα προκάλεσε με τον καταπέλτη υλικές ζημιές σε Ι.Χ., η οδηγός του οποίου επιχειρούσε να επιβιβαστεί με αυτό. Όπως ανέφεραν δε αγανακτισμένοι επιβάτες, στις 10 Aυγούστου, το «Champion Jet 1» δένει στο, γεμάτο κόσμο που περιμένει να επιβιβαστεί, λιμάνι της Πάρου. Επιβάτες αποβιβάζονται και όσοι αναμένουν να επιβιβαστούν πρέπει να το κάνουν σε χρονικά ασφυκτικές συνθήκες καθώς η όλη διαδικασία θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 10 λεπτών, σύμφωνα με την προγραμματισμένη αναχώρηση. Μέσα σε λίγα λεπτά, η μπουκαπόρτα κλείνει, οι μηχανές φουλάρουν. Το πλοίο σαλπάρει, ωστόσο τα αυτοκίνητα πάρκαραν ακόμη στο γκαράζ, ενώ δεκάδες επιβάτες, παιδιά, σκυλιά, παραμένουν μπλοκαρισμένοι στο γκαράζ για 15-20 λεπτά, εν μέσω αφόρητης ζέστης και καυσαερίου, μέχρι να ανεβούν στο σαλόνι του πλοίου, περνώντας μια σκάλα και από έναν στενό διάδρομο.

Πολλά και τα ατυχήματα που σημειώθηκαν το διάστημα που πέρασε σε εργαζόμενους στα πλοία. Όπως καταγγέλλει η ΠΝΟ, πρόκειται για «ρώσικη ρουλέτα» στην οποία «καλούνται να συμμετέχουν οι πλοίαρχοι και τα πληρώματα επιβατηγών και οχηματαγωγών πλοίων που δραστηριοποιούνται κυρίως στις θαλάσσιες ενδομεταφορές». Η ΠΝΟ κάνει εκτενή αναφορά στις ελλιπείς υποδομές στα λιμάνια αλλά και στο γεγονός ότι στο υπουργείο Ναυτιλίας εγκρίνονται δρομολόγια ταχυπλόων με αφιξο-αναχωρήσεις πλοίων του πεντάλεπτου, «που ούτε στα χαρτιά δεν βγαίνουν και με δεδομένες τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο Αιγαίο, δυσχεραίνουν τον ασφαλή κατάπλου και απόπλου των πλοίων», επισημαίνοντας τον τρόπο λειτουργίας των ταχυπλόων ως προβληματικό για την ασφάλεια.

Στα τέλη Ιούνη, σημειώθηκε ο τραυματισμός 3 μελών του πληρώματος και 2 επιβατών, κατά τη διάρκεια της πρόσδεσης του επιβατηγού -οχηματαγωγού «Saonisos» στη Φολέγανδρο, καθώς το πλοίο έπεσε στο φανάρι του λιμανιού.

Αποκορύφωμα βέβαια, το θλιβερό περιστατικό της 4ης Αυγούστου, όπου 57χρονος ναυτεργάτης έχασε τη ζωή του στη γραμμή Ουρανούπολη – Δάφνη Αγ. Όρους στη Χαλκιδική, χτυπημένος από φορτηγό μέσα στο πλοίο που εργαζόταν.

Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα δεκάδες περιστατικά που αποδεικνύουν την παντελή έλλειψη μέτρων ασφαλείας και απαξίωσης των κανόνων ναυσιπλοΐας που θυσιάζονται στον βωμό του κέρδους των πλοιοκτητών. Ενώ δεν ήταν λίγα και τα περιστατικά με βλάβες σε πλοία που σημειώθηκαν το καλοκαίρι που πέρασε, όπως αποκαλύπτει το δελτίο συμβάντων των Λιμεναρχείων, το οποίο είναι γεμάτο από αναγγελίες βλαβών, ορισμένες από αυτές σοβαρές και επικίνδυνες. Ο μεγάλος αριθμός αυτών των βλαβών οφείλεται το δίχως άλλο στον γερασμένο και κακοσυντηρημένο ελληνικό στόλο. Η μέση ηλικία του στόλου, το 2023 ήταν τα 28 έτη. Συγκεκριμένα, το 86% του στόλου είναι άνω των 20 ετών, το 41% άνω των 30 ετών και το 16% άνω των 40 ετών.

Επιπλέον η κατάσταση δυσχεραίνει λόγω των πολλών προβλημάτων που υπάρχουν στα 102 λιμάνια της νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας. Πρόκειται για μια μεγάλη σειρά προβλημάτων, τα οποία αφορούν στην ανεπαρκή σήμανση, τις υποσυντήρητες προβλήτες, τα μικρά βάθη, την έλλειψη κατάλληλων χώρων αναμονής για τα πλοία, την ανεξέλεγκτη αγκυροβόληση σκαφών αναψυχής κ.ά.