Σε ακόμα πιο αντιδραστική κατεύθυνση για τον περιορισμό των διαδηλώσεων του εργαζόμενου λαού και της νεολαίας κινείται το Προεδρικό Διάταγμα 73/2020 με θέμα τη «ρύθμιση δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων», αναφορικά με την εφαρμογή του νόμου-έκτρωμα 4703/2020. Όχι μόνο «πριμοδοτεί» τους κατασταλτικούς μηχανισμούς του κράτους με επιπλέον εξουσίες, όπως η απαγόρευση της διαδήλωσης κυριολεκτικά στο παρά πέντε και η διάλυσή της, αλλά επιβάλλει στον «οργανωτή της συνάθροισης» «υποχρεώσεις», καθιστώντας τον ουσιαστικά εκτελεστικό όργανο των κατασταλτικών μηχανισμών. Ακόμα, το ΠΔ 75/2020 για τη “χρήση συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους” ανοίγει διάπλατα το δρόμο για «φακέλωμα» των συμμετεχόντων σε μια κινητοποίηση.
Συγκεκριμένα το ΠΔ 73/2020, δίνει τη δυνατότητα στην αστυνομία να αποφασίζει τη διάλυση μιας κινητοποίησης έως και 12 ώρες πριν την πραγματοποίησή της, με προσχήματα όπως η απειλή και «σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής σε ορισμένη περιοχή».
Επιπλέον, αναθέτει περαιτέρω αρμοδιότητες στον αστυνομικό διαμεσολαβητή και νομιμοποιεί την παρέμβασή του μέσα στη συγκέντρωση, αφού μπορεί να «διαμεσολαβεί για […] την αποκλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ των συμμετεχόντων»!
Στο ίδιο πλαίσιο, ο αποκαλούμενος «οργανωτής της δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης» επιβάλλεται να δίνει αναφορά στην αστυνομία για τη συγκέντρωση, ενώ οι διατάξεις για την «αστική ευθύνη» από πρόκληση επεισοδίων ανοίγουν το δρόμο για κάθε είδους προβοκάτσια, δίνοντας το ελεύθερο να «δένονται» οι συνδικαλιστές από τους κατασταλτικούς μηχανισμούς του κράτους.
Την ίδια ώρα, ασαφείς διατυπώσεις-«λάστιχο» για τον περιορισμό μιας συγκέντρωσης, όπως «τα χαρακτηριστικά του οδικού περιβάλλοντος», «η σημασία της οδού ή των οδών που εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν από τη συγκέντρωση» κ.ά. μπορεί να ερμηνεύονται κατά το δοκούν από την αστυνομία. Αντίστοιχα επιτρέπεται «κάθε πρόσφορο μέσο» για την επιβολή περιορισμών!
Γενικόλογες δε διατάξεις, όπως για τον «κίνδυνο στην ασφάλεια των συγκοινωνιών», τη «λειτουργία υποδομών ζωτικής σημασίας ή άλλων κοινωφελών εγκαταστάσεων» ή την «παρακώλυση» του εφοδιασμού «της χώρας ή μιας περιοχής με αγαθά πρώτης ανάγκης, όπως υγειονομικό υλικό, φάρμακα, καύσιμα, κ.λπ.», αναμένεται να αξιοποιούνται… δεόντως.
Παράλληλα, παρέχονται υπερεξουσίες στις δυνάμεις καταστολής, που τους δίνεται το ελεύθερο να διαλύουν μια συγκέντρωση που βρίσκεται σε εξέλιξη όταν «η τέλεση αξιόποινων πράξεων πιθανολογείται βασίμως», δηλαδή προληπτικά… Αντίστοιχα, προβλέπεται η διάλυση σε «περιπτώσεις γενικευμένων επεισοδίων», επιτρέποντας στον επικεφαλής της αστυνομίας να χαρακτηρίζει κατά το δοκούν τι αποτελεί «γενικευμένο επεισόδιο».
Επιπλέον, το ΠΔ προβλέπει να είναι μυστικά τα ζητήματα σχετικά με την επιχειρησιακή δράση αστυνομίας και λιμενικού, που προβλέπεται ότι θα ρυθμιστούν με αποφάσεις των υπουργών Προστασίας του Πολίτη και Ναυτιλίας, οι οποίες, λόγω διαβαθμισμένου χαρακτήρα, δεν θα δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και τη «Διαύγεια»!
«Φακέλωμα» των αγωνιστών του κινήματος
Παράλληλα, η κυβέρνηση της ΝΔ με το προεδρικό διάταγμα 75/2020 επιχειρεί να επιτηρεί και να «φακελώνει» τους συμμετέχοντες.
Έτσι, «θεσπίζονται οι ειδικότεροι κανόνες για την εγκατάσταση και λειτουργία, σε δημόσιους χώρους, συστημάτων λήψης ή καταγραφής ήχου ή εικόνας». Όπως προβλέπεται, αυτά τα συστήματα επιτήρησης θα έχουν σκοπό «την αποτροπή και καταστολή αξιόποινων πράξεων» προληπτικά, την ώρα που η οπτικοακουστική καταγραφή κινητοποίησης θα «επιτρέπεται σε περιπτώσεις που υπάρχει άμεσος σοβαρός κίνδυνος τέλεσης […] αξιόποινων πράξεων».
Το ΠΔ καθορίζει ότι το είδος των δεδομένων που θα συλλέγεται θα είναι οι πινακίδες κυκλοφορίας και η κατηγορία των οχημάτων, ενώ προβλέπει ότι η «λήψη και επεξεργασία δεδομένων ήχου, στο μέτρο που σε αυτόν περιλαμβάνονται δεδομένα από τα οποία μπορεί να γίνει αναγνώριση προσώπων, δεν πρέπει να είναι ενεργοποιημένη». Την τελευταία όμως πρόβλεψη ακολουθεί ένας αστερίσκος, καθώς «η επεξεργασία δεδομένων ήχου επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση, κατόπιν ειδικώς αιτιολογημένης απόφασης του υπεύθυνου επεξεργασίας, η οποία εγκρίνεται από τον αρμόδιο εισαγγελέα, με σκοπό τον εντοπισμό και την αναγνώριση προσώπων που εμπλέκονται σε αξιόποινες πράξεις».
Ακόμα, ο χρόνος που θα κρατά η αστυνομία τα προσωπικά δεδομένα ενός ατόμου μπορεί να ανανεώνεται συνεχώς, φτάνει να υπάρχουν «δικαιολογημένες υπόνοιες» για τέλεση μελλοντικών αδικημάτων, κάτι που μπορεί να βασιστεί πάλι σε «μαρτυρίες», «πληροφορίες», όπως και «εν γένει κινήσεις και επαφές του ατόμου»!
Ολομέτωπη επίθεση στα δημοκρατικά δικαιώματα του λαού
Η δεξιά κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει περάσει από την αρχή κιόλας της θητείας της σε ολομέτωπη επίθεση ενάντια στα εργασιακά δικαιώματα και τις συνδικαλιστικές ελευθερίες του εργαζόμενου λαού και της νεολαίας. Συνεπώς, ως «κερασάκι στην τούρτα» μπορούν να ιδωθούν τα δύο παραπάνω προεδρικά διατάγματα. Ήδη ο νόμος για τις απεργίες, που ψηφίστηκε από το ΣΥΡΙΖΑ και «αναβαθμίστηκε» από τη ΝΔ, θέτει τεράστια εμπόδια στη δράση των συνδικάτων, ενώ προβλέπει ηλεκτρονικό «φακέλωμα» εργαζομένων και σωματείων. Ακόμα και η πανδημία του κορονοϊού αποτέλεσε ευκαιρία για επιπλέον ενίσχυση της καταστολής.
Στο στόχαστρο πλέον του αστικού κράτους και της κυβέρνησης δεν μπαίνουν μόνο κατακτήσεις και εργασιακά δικαιώματα. Πλέον επιχειρείται η περιστολή ακόμα και στοιχειωδών προβλέψεων του αστικού δικαίου για τις ατομικές ελευθερίες και τα δημοκρατικά δικαιώματα.
Ο αντιδραστικός νόμος-έκτρωμα και τα προεδρικά διατάγματα για τις διαδηλώσεις να μείνουν στα χαρτιά. Ο εργαζόμενος λαός και η νεολαία να υψώσουν το ανάστημά τους ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης.