Την επιβολή δασμών που μπορεί να διαρκέσουν 5 χρόνια στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα υπερψήφισε η Ευρωπαϊκή Ένωση πριν λίγες ημέρες, προσθέτοντας ένα ακόμα επεισόδιο στον εμπορικό πόλεμο που μαίνεται μεταξύ δυτικών και κινέζικων εταιριών.
Τα 10 από τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ υπερψήφισαν το μέτρο, μεταξύ αυτών η Γαλλία και η Ιταλία. Καταψήφισαν πέντε κράτη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, ενώ τα υπόλοιπα 12 απείχαν.

Η απόφαση ήρθε μετά την κατηγορία για «αθέμιτη κρατική επιδότηση» της Κίνας στη βιομηχανία της. Έτσι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να προσθέσει από το τέλος Οκτωβρίου στο 10% των ισχυόντων δασμών επιπλέον ποσοστό έως 35% στα αυτοκίνητα με μπαταρία κινεζικής κατασκευής.

Πάντως, η εφαρμογή των μέτρων μπορεί να ακυρωθεί αν μια ενισχυμένη πλειοψηφία 15 κρατών – μελών της ΕΕ που να αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της Ένωσης ψηφίσει κατά.

Αντίμετρα από το Πεκίνο

Από την πλευρά του, το Πεκίνο προειδοποίησε με αντίστοιχους δασμούς στους ευρωπαϊκούς τομείς των γαλακτοκομικών προϊόντων, του κονιάκ, του χοιρινού κρέατος και της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Μάλιστα, η Κίνα κάλεσε την ΕΕ να καθυστερήσει την εφαρμογή των δασμών στα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα και να αποφύγει την κλιμάκωση των εμπορικών τριβών.

Τελικά επέβαλε προσωρινούς δασμούς ύψους 30,6% έως 39% στα ευρωπαϊκά μπράντι, πλήττοντας ουσιαστικά τη Γαλλία, καθώς το γαλλικό κονιάκ αντιπροσωπεύει το 95% των ευρωπαϊκών μπράντι.

Ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις έφεραν στην επιφάνεια οι δασμοί της ΕΕ

Η ηλεκτροκίνηση εξελίσσεται, όπως φαίνεται, σε σημαντικό πεδίο σκληρού ενδοϊμπεριαλιστικού ανταγωνισμού, καθώς η αγορά οχημάτων αποφέρει τεράστια κέρδη στις πολυεθνικές, την ώρα που Ευρώπη και ΗΠΑ προσπαθούν να ανακόψουν την τεράστια άνοδο της Κίνας και στον τομέα αυτό.

Την ίδια ώρα όμως τα μονοπώλια στη Δύση εμφανίζονται διχασμένα, ανάλογα με τα συμφέροντά τους. Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Κρ. Λίντνερ, κάλεσε την Κομισιόν να «αποφύγει το ξέσπασμα ενός εμπορικού πολέμου» με το Πεκίνο και να βρεθεί «μια λύση έπειτα από διαπραγμάτευση».

Αυτό γίνεται, καθώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει επενδύσει τεράστια κεφάλαια στην Κίνα και θα πληγεί περισσότερο από ενδεχόμενα αντίμετρα του Πεκίνου. Μάλιστα, η Volkswagen και η BMW κατήγγειλαν την αύξηση των τελωνειακών δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, κάνοντας λόγο για «κακή προσέγγιση» για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
Αλλά και η Σουηδία, στην οποία οι Κινέζοι έχουν κάνει τεράστιες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, ανακοίνωσε ότι θα επέλεγε την αποχή από την ψηφοφορία.