Η σχολική χρονιά ξεκίνησε και η κυβέρνηση αναμασά για ακόμη μια φορά το γνωστό αφήγημα ότι δήθεν το πρώτο κουδούνι βρίσκει τα πράγματα στην εντέλεια χωρίς κενά και ελλείψεις. Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική. Για μία ακόμη χρονιά τα σχολεία ξεκινάνε με πολλές ελλείψεις και προβλήματα, ενώ κυβέρνηση και υπουργείο ήδη από το καλοκαίρι έχουν εντείνει μία σκληρή αντιεκπαιδευτική πολιτική επίθεσης στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, στους εκπαιδευτικούς και συνολικά στο δημόσιο σχολείο.
Συγχωνεύσεις τμημάτων
Στα μέσα του καλοκαιριού ο Κατσαρός, γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, εκδίδει εγκύκλιο με τίτλο «Συγκρότηση τμημάτων και Ενισχυτική Διδασκαλία. Όροι και προϋποθέσεις», με την οποία με λαθροχειρίες και με διαστρεβλώσεις ακόμα και των ίδιων των δικών τους νόμων προωθεί ένα τρομακτικό κύμα συμπτύξεων και συγχωνεύσεων τμημάτων που ξεπερνάνε σε όλη την Ελλάδα τα χίλια τμήματα. Με τις διευθύνσεις εκπαίδευσης να ανακοινώνουν μέσα σε μία μέρα στα σχολεία ότι πολλά τμήματα δεν θα λειτουργήσουν, ενώ σε αυτή την κατεύθυνση επιχειρήθηκε να ακυρωθούν και πολλά τμήματα που είχαν τις προϋποθέσεις και είχαν προγραμματιστεί να διχοτομηθούν ή επρόκειτο να κατατεθούν από τα σχολεία και τη Δ/νση αιτήματα για αυτό το λόγο.
Η πολιτική αυτή αποτελεί στην πραγματικότητα κανονική υπονόμευση της λειτουργίας του δημόσιου σχολείου και επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών. Το υπουργείο υπόβαθμίζει κατάφωρα τις συνθήκες μάθησης, καταπατά το δικαίωμα των μαθητών να πηγαίνουν στο σχολείο της γειτονιάς τους, με δεδομένο ότι -λόγω των συγχωνεύσεων των τμημάτων- όσοι μαθητές «περισσέψουν» θα αναγκαστούν να πάνε σε άλλα σχολεία, ενώ ταυτόχρονα διαλύεται ο προγραμματισμός των σχολείων που βλέπουν να ανακαλούνται οι αποφάσεις συγκρότησης και λειτουργίας τμημάτων που ήδη έχουν πάρει. Την ίδια στιγμή η πολιτική αυτή οδηγεί σε ατελείωτες μετακινήσεις εκπαιδευτικών οι οποίοι πλέον θα κρίνονται υπεράριθμοι και θα εξαναγκάζονται σε αλλαγή σχολείου. Ακόμα χειρότερα, η πολιτική αυτή στερεί από τους μαθητές με ειδικές ανάγκες ή δυσκολίες την ισότιμη ένταξη και την κοινωνικοποίηση στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και την ανεμπόδιστη πρόσβασή τους στη γνώση. Και αυτό συμβαίνει διότι με την εγκύκλιο του υπουργείου «Σημειώνεται ότι σε τμήματα στα οποία προβλέπεται υποστήριξη μαθητή/τριας με Παράλληλη Στήριξη, δεν εφαρμόζονται οι προβλέψεις για μείωση του αριθμού των μαθητών τους», διατύπωση που πάει κόντρα ακόμα και με τη νομοθεσία η οποία προβλέπει ότι σε περίπτωση ύπαρξης μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή δυσκολίες το ανώτατο όριο του αριθμού των μαθητών του τμήματος πρέπει να είναι χαμηλότερο.
Απέναντι στις πρώτες αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κινήματος και των γονιών η κυβέρνηση επιστράτευσε για ακόμα μια φορά την καταστολή και την τρομοκρατία, όταν στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τις συγχωνεύσεις των τμημάτων έξω από το υπουργείο Παιδείας στις 4/9 εξαπέλυσε τα ΜΑΤ με χημικά, χτυπώντας εκπαιδευτικούς και γονείς με γκλομπ.
Καταστολή, τρομοκρατία και πειθαρχικά απέναντι σε όσους αντιστέκονται στην αντιεκπαιδευτική πολιτική
Αυτή είναι η ουσία της πολιτικής αυτών που μιλούν στο όνομα της βελτίωσης της εκπαίδευσης και την ίδια στιγμή από τη μια χτυπούν τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, ενώ από την άλλη εντείνουν την πολιτική της καταστολής απέναντι σε όσους πραγματικά τα υπερασπίζονται. Άλλωστε, αυτή η όξυνση της καταστολής και της τρομοκρατίας απέναντι στους εκπαιδευτικούς δεν ξεκίνησε τώρα. Είναι συστατικό στοιχείο της κυβερνητικής πολιτικής απέναντι στο εκπαιδευτικό κίνημα που αντιστέκεται στους αντιεκπαιδευτικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Και είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι οι διώξεις απέναντι στους εκπαιδευτικούς συνεχίστηκαν με αμείωτη ένταση, όπως ακριβώς γινόταν και σε όλη τη διάρκεια της περσινής χρονιάς.
Εν μέσω καλοκαιρινών διακοπών, λοιπόν, πολλές διευθύνσεις εκπαίδευσης κάλεσαν νεοδιόριστους και διευθυντές που απεργούν-απέχουν από την αξιολόγηση (Χαλκιδική, Πέλλα, Θεσσαλονίκη, Ροδόπη, Αργολίδα, Β΄ Αθήνας, Δυτική Αττική, Πάτρα, Χανιά κ.ά.) να παραλάβουν κλήσεις σε πειθαρχικά, εκτός και αν στείλουν μέσω email ή με υπεύθυνη δήλωση μέσω gov την πρόθεσή τους να αξιολογηθούν και να αξιολογήσουν. Πρόκειται περί ευθείας επίθεσης στο δικαίωμα στην απεργία. Βλέπει η κυβέρνηση ότι έχει συναντήσει τεράστιες δυσκολίες στην προώθηση της αντιεκπαιδευτικής της πολιτικής και πιο συγκεκριμένα της αξιολόγησης και για αυτό προσφεύγει στο τελευταίο όπλο που της απομένει τον αυταρχισμό και την τρομοκρατία. Ελπίζουν έτσι να κάμψουν τον αγώνα του εκπαιδευτικού κινήματος.
Αντιπαιδαγωγικές οι αλλαγές της κυβέρνησης ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς
Στα τέλη Αυγούστου πραγματοποιήθηκε συνάντηση του πρωθυπουργού με τον υπουργό Παιδείας για να συζητηθούν και να παρουσιαστούν οι αλλαγές ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς. Στόχος ο εξωραϊσμός της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης.
Ανάμεσα σε όσα συζητήθηκαν αναφέρθηκε το ψηφιακό φροντιστήριο, το οποίο στην πραγματικότητα αποτελεί περαιτέρω εκφυλισμό της εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής διαδικασίας, με τους μαθητές να παρακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα το απόγευμα, γεγονός που πιστοποιεί ότι η πολιτική του υπουργείου δεν είναι να καλύψει τα κενά που υπάρχουν στα σχολεία και να ενισχύσει με αυτόν τον τρόπο την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά να χρησιμοποιήσει και με αυτόν τον τρόπο την κακόφημη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Άλλωστε, ανάμεσα στα άλλα προωθείται η δημιουργία των λεγόμενων αυτόνομων τάξεων σε Γαύδο και Αρκιούς που γίνονται οι δυο πρώτες περιοχές που πέρα από τρεις εκπαιδευτικούς βασικών ειδικοτήτων θα γίνεται σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα.
Ίσως από τα σημαντικότερα ζητήματα που αναφέρθηκαν στη συνάντηση Μητσοτάκη-Πιερρακάκη είναι το ζήτημα των ποινών απέναντι στους μαθητές. Για μία ακόμα φορά η προσέγγιση του υπουργείου δεν έχει καμία σχέση με την παιδαγωγική. Αντίθετα, αυστηροποιούνται οι ποινές σε όλα τα επίπεδα, όσο και αν μια τέτοια αντίληψη είναι αποδεδειγμένο ότι δεν μπορεί να αποτελέσει βάση μιας παιδαγωγικής προσέγγισης των προβλημάτων που παρουσιάζονται στο σχολικό περιβάλλον.